Lavendel
Förra sommaren hade jag underbara lavendel i en kruka på min balkong. Dom har övervintrat i krukan på balkongen men nu skulle jag vilja ha hjälp med hur jag ska göra för att de ska bli fina till sommaren. När ska jag klippa ner dem och hur mycket?
Dom är ganska vildvuxna, kanske skulle jag ansat i höstas?

Ingen som vet?

Jag har ingen erfarenthet av att odla lavendel, men ur ett biolog-prespektiv kan jag tro att du kan vänta tills det är frostfritt, då de gamla döda delarna skyddar de nya från kylan.
Skulle vara intressant och veta hur det egentligen ska gå till ;)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Lavendel är en halvbuske och kan skjuta från gammal ved men också nerifrån. Lavendel bör aldrig klippas ner på hösten det innebär alltid sämre övervintring. Vänta tills lite senare och putsa lavendeln och ta bort alla döda toppar och ev. mera.

Ungefär vad jag sa, fast med bättrre ord. :D Då tyckte jag rätt, hurra
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

#2 och #3 Tusen tack!

Tusen tack för tipset om denna fina sida! Bra skötsel råd om Lavendel och en massa annat fint att titta på!

Varsågod….
ja det finns mycket fint att titta på där…jag gillar den hemsidan….

#9 Jag håller med dig att lavendel är en sån bra växt den klarar sig ju överallt…jag bara älskar denna växt…jag har också precis klippt ner min lavendel….min är inte så stor så jag vill inte dela på den i år. (Köptes förra året) Jag vill att den ska bli lite större så nästa år ska jag dela på den….men jag måste bara köpa flera lavendel i år. Jag har tänkt att sätta nedanför min klätterros….

Lavendel klara sig inte överallt. Den är lite klimatkänslig och nordgränsen går ungefär vid zon 5. På tyngre jorden är den ännu känsligare då den inte vill ha fuktigt om fötterna särskilt på vintern. Eftersom jag har sådan jord i zon 6 så är det bara ibland lavendeln övervintrar.