Slutkrukor
Ni som odlar i krukor och hinkar; hur många gånger omskolar ni gurka och melon innan de hamnar i sina slutkrukor? Jag sår gurkfröna i ca 12 cm krukor och vid omskolningen planterar jag ner hela den krukan i en 20-liters hink. Men jag sådde mina meloner i mindre krukor och det känns som de är lite väl små att omskola direkt till slutkrukan…

Gurkkrukorna är oftast vita 12 cm krukor.
#1 Det är just sådana jag har till mina gurkor, som jag sedan planterar ner i 20-liters hink. Men nu var min fråga om jag skulle våga plantera mina meloner, som står i mindre vanliga krukor, direkt i 20-liters hink?

Vanliga krukor blir för täta för att plantera direkt. Alternativen är direktplantering utan kruka eller försöka öppna bottnen.
Jag har använt vanliga plasthinkar i 3 år tidigare och det har fungerat alldeles utmärkt, så det går nog i år också! Direktplantering går inte eftersom jag har stengolv och inte vill jag öppna bottnen hellre. Min fråga var alltså huruvida jag kan plantera melonplantorna direkt från liten kruka till 20-liters…

När jag skrev direktplantering så menade jag i ditt fall i 20 liters krukorna (hink eller säng är ju samma sak). Varje omplantering är ett litet risktagande eftersom gurka och melon har känsliga rothalsar. Ju färre omplanteringar desto bättre.
Det är bra om hinkarna inte är svarta så att jordtemperaturen inte blir så hög.
Förlåt, då missförstod jag dig… jag kallar jordbädd för säng. Jag ska tänka på att inte använda svarta hinkar.