fuschia
Hur gör man nu inför hösten när fuschiorna står i urnor tillsammans med andra blommor skall man plantera om dom nu eller kan man gör som jag tidigare gjort med pelargoner klippa ner dom skaka av all jord å in i en plastpåse å ner i källaren med typ +4-8 grader eller hur skall man göra ?
Här en bild på en som heter jennifer
mvh/bjorsa

#0 Gör som med pelargoner. Fuchsian tål t o m att stå ute tills det blir rejält kyligt, men inte frost dock. För fuchsia funkar jordkällare fint, man ska bara klippa ner den, ta bort alla blad och vattna nästan inte alls.
För den som vågar sig på lär en 'vintergrav' vara utmärkt. Alltså gräva en jordgrop. Sänka ner sina plantor och bädda om dem med löv. Lägga på galler eller några brädor och sedan täcka med jord, kompost, gamla mattor - vad man har till hands. Då har de små groddar på våren och ska väckas och vänjas vid dagsljus mycker varsamt.

#1 Googlade runt och läste på om fuchsiafrön. Det avråds från att försöka ta frukter och så. Mycket svårt att lyckas. Nu vet jag att du har lite smak för del omöjliga, så varför inte försöka. Det lär vara ett frö på 1000 som ger en planta som liknar moderplantan. Nu är fröna små så du har säkert rätt många i din frukt.
I vilket fall så måste du vänta till våren och under tiden förvara fröna svalt. Det vore onekligen intressant att följa dig och se om du lyckas.
Nya fuchsiasorter kommer ju fram genom att man korsar två olika fuchsior och sår frö. Men om man ska gå in för att få fram nya sorter så gäller det ju att hålla blomman skyddad och själv pollinera med utvald partner annars är det ju en chansning där man aldrig vet vad man får. Så det enda säkra sättet att få fram en ny planta (där man vet vad man får) från en fuchsia som man har är ju genom sticklingar.
Jag har aldrig själv försökt fröså nån fuchsia, skulle nog hellre försöka göra fuchsiamarmelad av frukterna om jag bara hade haft tålamod och ork att samla in tillräckligt många…

Satt å skrev ett långt tack svar men så försvannt allt men tack för alla info .
Tror jag testar att gräva en stuka att ha dom i å givetvis testar jag att fröså dom å se vad de blir är ju ingen blomsterkunning men gillar att så frön från egna blommor har dragit fram egna cyklamen från frö och amaryllis fast de tar år att få amaryllisen att blomma å då kom den på sommaren cyklamen gick fortare .
#4 Är dom ätliga frukterna ?Å visst de e ju en chansning att fröså när man inte vet föräldrarna men lite kul oxå men troligen blir de pannkaka av de hela men ett försök kan man ju göra men kommer givetvis att ta sticklingar oxå och eftersom jag är nybörjare på fucshior så tar jag gärna emot alla tips å knep som finns .
mvh/bjorsa

Bjorsa - det finns en gosse som har en kolonilott på Söder i Stockholm och som har skapat en hemsida om Fuchsia. Han har verkligen koll på hur man sköter dem, förvarar och förökar. Lite vild på experiment också.
Snälla du - om du gräver en stuka för övervintringen - kan du inte ta foton och visa oss hur du gör? Och hur den sen ser ut när du avtäcker den i vår?

#6 Jo om jag nu hinner att gräva en så visst kan jag fota den och sedan när jag avtäcker oxå men jag har en förmåga att tro att jag skall hinna med en massa som jag sedan inte alls hinner med :-)
Tack för länken
mvh/bjorsa

Hinner du så hinner du. Och kommer något i vägen så kommer det i vägen.
Det blir alltid ett nytt år och en ny odlingssäsong.

#8 De stämmer !
Men om jag nu får ar…t ur vagnen visste måste de gå bra att slänga ner en flitiga lisa i stukan oxå jag har 2 stora nu en i 90 liters kruka den ser ju inte så fin ut nu som i sommras men lägger in en bild på den som jag tog nyss den är 110 cm hög och 130 cm i diameter den och en till nästan lika stor tänkte jag klippa ner sedan och gräva ner i den eventuella stukan för då kan jag plantera dom i 3 kubiks krukor nästa år :-))) Nä men kanske 200 liters kärl eller likn vad tror du om det?
mvh/bjorsa

De är ju rätt sköra och blötstammiga, medan fuchsian och pelargon är mer vedartade. Undrar om de klarar sig?
Jag har bara haft mina lisor inomhus i rumsvärme under vintrar. Men har aldrig harft så gigantiska som du. De kan du ju knappast ge plats åt inomhus.

Den är ifrån små skott jag tog i våras men har gödslat den oxå å som du säger dom är ju inte vedartade å ställa den i fönstret går ju inte:-))
Jag får prova å går de så går de annars är de ju bara att ta nya skott får vi har rotat nya lisor att ha inomhus i vinter så att man får lite blommor .
Egentligen skulle man ställa den i garaget men har ett pelletsförråd där plus en massa annat likaså rummet under garaget där skulle man oxå kunna förvara den men där skall ju fiskarna vara varför skaffar man sig så stora hobbys tar ju hela huset i anspråk ?:-))
mvh/bjorsa
Jodå bjorsa, en fördel med fuchsian är att alla delarna är ätliga, blad, rötter, blommor, frukter. Jag har smakat på bladen t ex men kan inte påstå att jag tyckte det var speciellt gott.
Man kan ju dekorera tårtan med fuchsiablommor om man vill.
Har läst om att man kan göra fuchsiamarmelad och det låter ju intressant men med tanke på hur små de flesta frukterna är så känns det inte som ett projekt jag orkar ge mig i kast med. Fast det hade varit intressant att smaka!
Om du lyckas med din frösådd så måste du visa resultatet sen! Fast jag köpte en stickling 2003 hos en fuchsiafantast som han själv hade korsat fram genom att pollinera och sen fröså, och den har inte blommat förrän i år! Pratade med honom ifjol och han hade själv problem med att få den att blomma. Det är blomman på bilden.
Flitiga Lisan tror jag nog är större chans att övervintra genom små sticklingar inomhus, är ganska säker på att den ruttnar i stukan och kanske tar död på fuchsiorna också! Så jag skulle nog inte slänga ner den där.

#12 Kul att den är ätlig men jag orkar nu inte heller göra marmelad å de skulle i sådant fall bara bli en tesked marlmelad har ju bara 6 plantor än då jag köpte 6 st sticklingar i år från rockdala .
Synd att de inte går att övervintra lisan i en stuka då den skullle kunna bli riktigt stor nästa år ,sticklingar har jag redan på den inne men de e ju platsbrist i fönstrerna man får väl bredda fönsterbrädorna :-)
mvh/bjorsa
#13 Eller utnyttja väggarna?! Det gjorde jag när jag gick på gymnasiet och bara hade en liten lägenhet, väggarna var täckta med blommor… Fast då hade jag ingen katt, nu skulle jag nog inte våga med tanke på katterna. Och så har man ju samlat på sig en massa annat som tar plats… Tänk vad enkelt det var när man skulle flytta in i första lägenheten, ingen trängsel annat än i fönsterkarmen…

De får bli att bredda fönsterbrädorna då dom är sådana där smala som man har i 70 tals hus
mvh/bjorsa
Här kan man läsa om olika sätt att övervintra fuchsia (det finns även en detaljerad beskrivning över hur man gör en vintergrav)

Katten också. Förstår inte varför jag aldrig kommer in. Mina inlägg försvinner också ibland.
Själv har jag grävt ner mina fuchsior i komposten redan (skall resa bort och hinner inte sedan). Det är bara de store jag ställer ner i källaren på landet. Klipper ner dem och tar bort allt grönt. Det är bara de förvedade delarna som övervintrar.
Bild på komposten bif.
Åsas länk är till Kenneth Nilssons sidor som är en riktig fuchsiaexpert.

Nog är Kenneth Nilsson en riktig fuchsia proffs alltid. Synd bara att han inte längre uppdaterar sidan, men han har nog fullt upp på Allt om Trädgårds redaktionen numera.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag har sparat länken bland 'Länkar - skötsel'.
Sislak - det där med att gräva ner plantorna i komposten är ett strålande tips!

Börja ny tråd istället. Jag har så kort minne, så det blir som att höra det för första gången i alla fall. Och dessutom kommer det ständigt nya medlemmar.
Men håller annars med dig. Kan sitta långa stunder och leta efter något som jag har för mig att jag skrev nån gång…
#22 Bra förslag fast man får lite dåligt samvete när det då är någon som glatt säger "men det där finns det en tråd om innan - den hittar du här" och så lägger de in en länk…
Fast ibland kan det ändå vara bättre med en ny tråd eftersom det kan vara lite jobbigt ibland att bläddra ner sig eller läsa en jättelång tråd…

Inte kan man bara börja en ny tråd sådär :-))Var väl mest att jag sa att jag skulle ju fota stukan och vill därför säga att de bidde inget.
mvh/bjorsa

och jag som var nyfiken på hur du fick till din stuka - och nu får jag vänta ett helt år till - 

#25 Hade tänkt att gräva runt ett stor betongring jag har liggandes från en brunn som vi tog bort den ligger nu utanför växthuset på leråkern den hade jag tänkt att gräva runt tills den sjönk ner ordentligt sen givetvis gräva ut inne i den och sedan lägga på ett cellplast lock och givetvis lite singel i botten men nu är de fruset där så jag slipper :-)
Hade ju turen att jag tog mig i kragen å grävde upp min växthusplast dagen före stormen så jag har redan fått min grävkvot för denna månaden :-)
mvh/bjorsa

Ja det där med timing i trädgården kan vara lite problematiskt. Själv har jag massor med lökar som skulle ha grävts ner. Men så töade det till och blev högvatten och sedan frös vattnet och därmed marken…….

#27 Tycker vi inför sommar året runt blir mkt lättare då å sen kan de få regna på nätterna bara de vore mumma de :-)Här är de oxå "högvatten" eller rättare sagt is så mkt ligger nu fastfruset men jag såg att de skulle bli regn och +5 så då kanske man får loss fastfruset material annars får man väl vänta tills de töar :-)
mvh/bjorsa