Kryddland
Idag har jag löpt amok på Plantagen. Jag ska anlägga ett litet kryddland i vår trädgård. Landet i sig är förberett, ska gräva runt i det lite och hälla på en ny påse jord. Idag när jag var på Plantagen hade de plantor med kryddor. Det blev inhandlat en hel del. De som är vinterhärdiga ska planteras på lördag. Längtar riktigt. Tyvärr kan jag inte göra det idag och imorgon ska vi på släktbesök så jag får hålla mig lite.
Det är härligt med vår!!!

Vinterhärdiga växter betyder inte att de inte fryser. Alla plantor som ska planteras ut måste avhärdas. Tyvärr säljs alldeles för många bara växthusodlade perenner. Lite typiskt med sortimentet hos plantagen. Förra året frös tiotusentals plantor bort hos plantagen förra våren i Falun. Te.x. prästkragar och mycket vinterhärdiga växter tål inte frost förrän de är ordentligt avhärdade.
Aha så jag bör egentligen ställa ut dem på dagarna några dagar innan jag planterar dem?
ha dom i krukor. så OM det skulle bli frost så kan du ta in dom för natten. annars så placera dom nu i krukpor i ett skyddat läge i halvskugga. sedan plantera ut dom i marken efter frostrisken.
växter som är i tillväxt kan frysa redan vid -1c när dom väl intvintrat kan dom istället ev tål -45c.

Växthusodlade växter kan frysa vid nollpunkten om de kommer ut utan avhärdning. Men efter avhärdning kan de klara 5-10 grader kallt.
Tack ska ni ha. jag får väl lyfta ut och in dem lite då. Och hejda mitt planterande en aning.
# 4 - ja mina siffor var ju tagna ur luften för att bara visa hur det funkar. det är om dom är i tillväxt eller inte om dom tål frost eller ej. har haft växthus odlade perenner som har frusit även efter rejäl avhärdning och andra som tålt frost utan avhärdning.
#5 - du behöver bara lyfta in dom vid frost, annars är det bättre att dom är ute i ett skyddat läge första tiden.
#6 - OK - skyddat läge inte mitt i solen Skall jag fixa.

Hur tåliga olika växter varierar mycket vilka arter det är. Avhärdningen kan hos vissa växter ske på några få dagar medan andra kan behöva veckors avhärdning. Många gånger är de som borde vara tåligast de som fryser först. Det är inte så enkelt utan det beror också på hur växteras näringstillstånd är. Ju mera kväverik jord desto känsligare eftersom bl.a karotiner och andra röda färgämnen inte bildas i stor utsträckning. Röda färgämnen har ofta en mera frostskyddande effekt. Ljusgröna blad är som regel känsligare för frost än mörkare gröna blad.
Solen är också lika farlig liksom blåsväder, men de brukar lättare återhämta sig snabbare av solskador än frostskador. Övervintrade plantor har ett väl utvecklat rotsystem och kan klara en nedfrysning och återkomma med nya skott från roten. Icke övervintrade plantor fryser lättare ner och det är inte söäkert att de återkommer igen.
Allt detta är bara allmänt hållen och det varierar från växt till växt. Men det är bättre att vara försiktig med utplantering.
Exempelvis kan pense frysa vid 2 minusgrader utan avhärdning men vid ordentlig avhärdning går gränsen vid ca: 8 minusgrader och blir det kallare så är det bara blommor och knopp som fryser.