Rosenskära!
Vänta tills de första karaktärsbladen vecklat ut sig helt sedan kan du plantera ner dem djupt ända upp till där bladen börjar, djup plantering vid skolningen funkar på majoriteten av de ettåriga sommarblommorna. Ställ sedan sådden ljust och svalt du är lite tidig med sådd av rosenskära (den växten kan t.o.m direktsås i stora delar av landet).

Instämmer i Åsa råd men vill tillägga att vattna endast på mornarna för att minska risken för svampangrepp.
Jag är dock rädd att de har svårt att klara sig tills de kan planteras ut.

Tack för hjälpen. Jag ska göra så. På min frö påse stod det att man skulle så i februari/april så då gjorde jag det…jag har tur att jag har detta forum där jag kan få hjälp på mina frågor. Jag kommer att lära mig mycket här. Till nästa år så är jag nog varmare i kläderna….hihihi…Jag hoppas verkligen att dom klarar sig till utplaneringen….
De tidiga såangivelserna gäller ofta enbart ifall man har tillgång till sånt som växthus med värme i så man kan ställa ut sådderna där ganska tidigt på säsongen. Har man inget växthus, växtlampor, svala odlingsutrymmen och liknande, bör man hålla sig till de lite senare angivelserna så står det feb-april är det mera april man ska satsa på som såmånad då.

Det visste jag inte. Det ska jag komma ihåg nästa gång jag sätter frön…tack för upplysningen…

Så gärna en omgång till i april om du har fröer kvar i påsen.
Jag har sått mina så sent som i maj och då fått stora kraftiga plantor som blommar i augusti och fram till första frosten.

Jag sådde alla fröna på en gång. Men jag ska köpa nya och sätt i april. För jag vill så gärna ha av den blomman, den ser så vacker ut så den måste jag bara ha…
Har också sått Rosenskära. Det stod grotid 14-21 dgr på påsen, tänkte "det blir väl bra".
Två dagar tog det! Man kan då inte lita på vad det står på påsar alltid.

Mina fick jag slänga….dom bara ramla ihop….
Jag har sått nya nu av Rosenskära "Pyntekorg" dom kom upp på bara några dagar. Dom har så långa skaft, hoppas att inte dom viker sig och dör…..vilken sort har du sått "ASTA"?
En som heter Cosmos och sedan en vit som jag inte kommer ihåg namnet på.

De har nästan precis kommit upp, men de ser nog ut ungefär så där. Trots lysrör.

Jag har också lysrör….men ska dom verkligen vara så här……hihihi

Ja det gör dom….dom ser ju ut som mina…bra artikel…tack Asta!