TÖRNROSA KJORTEL
Jag har sått Törnrosa Kjortel "Purple Bell Vine" den har inte börjat att gro än. Jag sådde 15/2. Dom står i ett litet drivhus i pannrummet. Har lysrör över.
Nu är det 3 veckor sen jag sådde dem. Ska jag sätta dem i boden ute där det är en 5-9grader eller ska jag sätta dem i kylskåpet. Vilket är bäst!

Törnrosas kjortel är lite sengroende och behöver hög temperatur (snarare 25 än 20 grader).
Har också den erfarenheten att de gror väldigt trögt, vill minnas att det tog minst fyra veckor för mig senast. Det var inte heller så många frön som grodde och de växer sen också väldigt långsamt. Men fina blir de fram på sommaren bara de får tiden på sig.

Läste nånstans att den måste tas in på vintern. Stämmer det?

Törnrosas kjortel är enstädsegrön klätterväxt i Mexico som inte tål frost. Vanligen odlas den som ettårig men kan övervintras som krukväxt under vintern. Jag har själv en från förra året inne men genom det dåliga ljuset så kan många grenar torkat in.
Jag brukar ställa sålådan på golvvärmen i badrummet, och i år var det rekordsnabbt resultat på törnrosas kjortel…det tog bara ca en (1) vecka innan första fröet grott…
Däremot var det sex frön som grodde, men efter några dagar vissnade plötsligt två av dom ner…:(( ifs har jag ju fyra plantor kvar, och vissa år är det ju bara ett eller två som gror över huvud taget…så man får väl vara glad för de fyra som är kvar…
En favorit växt är det iallafall!!

Törnrosas jortel är inte alls så svårsådd som en del tyks tro. Jag lyckades fint med sådderna både förra året och de jag sått nyligen. Lägg fröna på väl genomfuktad jord, täck med plast av något slag. Själv anv. jag godisburkar från affären där jag sätter på locket. Ställ sådden varmt. Mina brukar stå på ett element eller på akvariets ljusramp. Efter endast ett par dagar, max en vecka, har i princip alla frön grott (under förutsättning att de är färska) Se till så att sådden hålls fuktig under tiden. Lycka till!

Jag tackar för alla svar. Jag har ställt dem varmare nu så jag får se om dom börjar gro…det är snart 4 veckor sen jag satt fröerna.

Jaha ja inte har mina fröer av "Törnrosa kjortel" börjat att gro än..
Jag fattar inte varför det ska ta en sån tid för dom att gro…jag har ställt dom varmt men inget händer…jag sådde dom den 15/2…är det någon mera som har det som jag att dom inte har börjat att gro!