Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 6005 ggr
Gerbilflicka
0

Trädgård på balkongen

Ar helt ny har och behover lite tips. Glad

Har ganska nyligen flyttat till en egen lagenhet med min pojkvan och har darfor inte tillgang till nagon tradgard langre, vilket jag saknar otroligt mycket. Tankte darfor skapa mig en tradgard pa balkongen och behover tips pa vad jag kan odla dar. Farmor har odlat potatis, tomat, morotter och lok framgangsrikt pa sin balkong sa det tankte jag ocksa kora pa, men nagot mer som ar latt att fa att vaxa? Kanske nagot mer "intressant"?

Tankte fixa med kiwi ocksa for det har jag lyckats med forut… nagon annan exotisk frukt som overlever utomhus under sommaren? Hur ar det med vindruvor, maste de ha vaxthus?

Sen garna tips pa bra blommor att ha i sanna dar lador. Fullkomligt HATAR "tantblommorna" som bara skriker balkonglador… det maste kannas mer som min gamla tradgard helt enkelt.

Tacksam for svar!

flaxss
0

vad har du för läge på balkongen?

och vad har du får växtzon?

Gerbilflicka
0

nr.2, balkongen ligger mot sydvast.

Gerbilflicka
0

Jo, som dekorativa blommor gillar jag Rosor mest, helst stora och doftande. Vilken sort ska jag satsa pa? Ar inte helt insatt annu for innan har det mest varit "stoppa ner ett fro har och dar" liksom, men det funkade bra anda. Flört

Åsa S
0

Det står stockholm  din profil antar att du då har växtson 2-3. Och ja du kan odla vindruvor (du behöver STOR kruka) det finns vinrankor som kan odlas ute upp till runt zon 5-6 så i stockholmstrakten är det inga problem. (kiwi finns det minikiwisorter som är mycket härdiga de flesta är dock inte självfertila utan man behöver flera plantor minst en hanplanta och en honplanta, kiwi blir mycket stora växter och kräver rejäla odlingskärl)

Satsa hellre på några stora krukor/lådor än flera små det torkar ut för snabbt när man odlar i små krukor.

Om du ska ha balkonglådor försök få tag på såna med vattenreservoar det blir jämnare fuktighet i dem och du behöver inte vattna riktigt lika ofta.

Om det ska vara något annorlunda i balkonglådorna varför inte följa årets trend som är cityodling av grönsaker. Mangolden Bright Lights exempelvis är ju väldigt dekorativ och man kan plocka blad hela sommaren och långt in på hösten. Funkar bra att odla i kruka, glöm bara inte att vattna ibland med näring. Går att direktså i balkonglådorna i början av maj.

bright lights

En annan kul grönsaksväxt som jag dlar i stockholmstrakten är Malabarspenat, mycket god att göra paj på. Växten bör förkultiveras, sås runt början av april och planteras ut i en stor svart hink (jag brukar ha 3 plantor i en kruka som rymmer runt 25liter) när det blivit varmt ute detta r en växt från indien så den gillar inte kyla, skydda gärna med fiberduk i början. Den kan klättra iväg många meter under sommaren.

malabarspenat

Gyllenbäret Goldie är också lätt att lyckas med jag brukar så mina i slutet av mars-början av aprl och de första mogna bären brukar trilla ner till marken runt början av juli. Går bra att odla i 10 liters hink likt busktomat á la mindre modell.

gyllenbär

Annat som funkar att odla i stora byttor är ju sånt som ingefära, gurkmeja, kunchi/krachi, taro (jag har shoppat mitt utsäde till de mer udda sakerna av dessa hos Hong kong trading som ligger nära hötorget numera, asiatiska matbutiker kan innehålla mcket skoj som man kan testa)

Mina grönsaksfröer shoppar jag hos Runåbergs fröer, det är hos dem jag shoppat gyllenbären som har snabb utvecklingstid, det fnns andra som säljer gyllenbär också men ofta får man inte frukt lika snabbt + ibland har de stoppat i fel fröer (ofta kapkrusbär eller tomatillo, de hör dock til samma släkte men det är ju inte riktigt samma sak)

Gerbilflicka
0

Tack sa hemskt mycket for alla tips! Skrattande Ska absolut odla gyllenbar!

Ska kolla upp kiwiplantor ocksa for jag saknar verkligen mina gamla kiwisar, nog mina favoriter av alla plantor jag nagonsin haft.

flaxss
0

vill du ha sånt som ska kunna vara ute åretrunt?

eller har du möjlighet att placera det svalare under vintern?

vilken typ av stil gillar du?

här är några förslag på växter som du kan ta ut på våren och ta in innan frosten och övervintra inne i lägenhet med extra ljus.

Citrus alla arter - (exempel Citron,Apelsin)

Passionsblomma - går att fröså. köp en frukt och så kärnorna.

Trädtomat - kärnorna gror extremt lätt. snabb växande och tålig växt(dock en del tycker den luktar illa).

Änlgatrumpet - gillar mycket vatten och näring. klarar sig inne på vintern.

Paprika,Chili - fröna gror lätt. plantorna kan sedan övervintra inne.

Banan - finns att köpa. köp den som heter Musa basjoo då den är tåligare mot kyla. klarar av att övervintra inne utan problem. gillar mycket näring och vatten.

Fikon - kan stå ute tills det blir ca -5c -10c. sedan kan du ta in den och placera den ljust då får den ''vår'' inne. samma gäller för alla kiwi arter- du kan ha dom ute långt in på vintern sedan ta in dom och låta dom få vår inne.

Gerbilflicka
0

Tack for alla tips!

Jag planerar att ha mycket orter, typ basilika, timjan, citronmeliss och liknande. Garna saker som latt far frukt som jag kan anvanda vid matlagning. Sa allt som kan ge frukt ar toppen! Har inte mojlighet att ha dem svalt under vintern men kan alltid ta in dem saklart.

Jag gillar mest romantisk/gammeldags stil, alltsa mycket vitt och kramfargat. Klassiska vaxter gillar jag battre an morderna, t.ex. hellre vanliga roda/vita Rosor an laxfargade, lila eller liknande.

Passionsblomma var ett toppenforslag! Jag alskar deras utseende och har haft en forut faktiskt. De dar sma spiralerna ar toppen, haha. Skrattande Forutom den tror jag att jag ska satsa nastan helt pa Rosor dock, om det inte kommer nagra fler jattebra forslag.

Fikon trodde jag inte kunde odla har! Förvånad Kan jag gora det fran fro? Eller vart hittar jag plantor?
Kiwi… hur vet jag att jag far en hanblomma och en honblomma? Jag har haft vanlig kiwi forut, som den man koper i affaren. Men den tar lite val tid pa sig och far inte frukt (5 ar skulle det ta enligt en sida jag kollade pa, sa inte undra pa!) sa jag funderar pa att prova den dar minikiwin istallet.

Gerbilflicka
0

Vill forresten tillagga att jag kanner mig jatteglad over att fa sa mycket hjalp pa ett sadant trevligt satt! Haller mig mest till de forum som handlar om saker jag vet mycket om numera, for jag har blivit otrevligt bemott pa vissa forum dar man kommer som nyborjare och staller "dumma fragor". Det ar valdigt latt dod pa ett intresse.

Nu kanner jag bara annu storre lust att springa ut och kopa massa froer och borja fixa med alla forberedelser. Skrattande Tack!

Åsa S
0

Minikiwin köper man plantor av och de har pojknamn när de är hanplantor Ex. oskar och tjejnamn när de är honplantor

Både minikiwi och vinrankor tar normalt 4-5år på sig innan de sätter frukt detta är ganska normalt för fleråriga fruktväxter.

Fikon bör du köpa plantor av för de brukar vara självfertila = du behöver bara en planta. De frukter sm ligger i matbutiken kan vara av andra sorter och vissa av dem kräver en speciell skalbagge för befruktning och den skalbaggen finns inte i sverige. (fikon bör förvaras kallt men frostfritt under vintern, även om den kan överleva en del minusgrader under kortare perioder, växter i kruka blir mer utsatta för kylan än växter planterade i marken).

Bjornen
0

Kamelontbusken fungerar som hanplanta åt minikiwi.

flaxss
0

ja jag har haft 5st olika fikon sorter ute i två vintrar i krukor (i zon3-4). och jag har dom än ute i krukor. den ena är i en 3L kruka.

jag har endast skyddat dom när det gått under -10c -12c. och med skydd har dom klarat luft temp på -18c.och dom har inte fruist ihjäl.

och nej har man dom ute så passa länge att dom får känna på någon frostnatt så behöver dom INTE övervintras svalt resten av vintern. utan det är bara att placera dom under extra ljus och ca +15c +20c. den har fått vila ute och får vår inne. så har jag gjort med andra plantor jag tagit in.funkar jätte bra.

fikon är svårt att frö föröka köp på plantskolan. köp en härdig namnsort eller den som är mest tålig mot kyla.

förutom fikonen har jag också övervintrat Rosor utan skydd denna vinter i små krukor (inköps krukan kvar). och dom har inte heller frusit ner än. the fariy red och mandarin.

bredano
0

När är det senaste tiden att så gyllenbären? Åh är jag för sent ute??

Bjornen
0

Gyllenbär är ju en perenn växt eller snarare halvbuske så de kan sås nästan hela året men skörden blir ju därefter.

Åsa S
0

Du är inte för sent ute att så, jag har tidigare sått i början av april och ändå fått frukt i början av juli och sedan har jag kunnat skörda till en bra bit in på hösten. Jag brukar behandla fröerna som ljusgroende de är ganska små och de brukar gro ganska snabbt då. Täcker man med jord tar det oftast längre tid för dem att gro.

bredano
0

Vad bra! Beställde igår och leveransen kan ta upp till två veckor.
Men det jobbiga med ljusgroende tycker jag är att de inte får lika bra fäste i jorden och lättare viker sig vid vattning och så.. har du märkt av det när du gjort så på gyllenbären?