kan man vattna på dagen?
Har små försådder som precis vuxit upp, och deras jord torkar väldigt snabbt.
Kan man vattna dem mitt på dagen även när solen skiner på ?
Javisst kan du vattna! Gör det genast om de verkar torra!

Vattna helst inte när de står i direkt solljus, för då kan lätt de bli brända.
Sen kan det vara bra att vattna underifrån så de får suga upp så mycket de behöver (o så gynnar det rotbildningen) Mina späda plantor viker sig om jag vattnar uppifrån…

Jaaa nu gjorde jag det i allafall.. Också märkt av det där med att plantorna viker sig.. suttit med pincett ett tag nu och tagit bort de som klistrat sig fast på jorden / kanten av att jag vattnat för hårt ovanpå dem antagligen..
De jag såt i år har mest varit ett expriment, man lär sig ju med tiden. Nu har jag kommit fram till att det är mycket lättare att så i stora plastbyttor istället för de små svarta man köper för att så i !
Nödlösningen är annars att jag köper plantor senare :)
Om man ser till att vattnet bara hamnar på jorden, så tar inga småplantor skada…

Det är viktigare att låta bli att vartta på kvällen eller sena eftermiddagen. De små plantorna ska inte vara våta under natten för det ökar risk för angrepp av svampsjukdomar. Det är därför mycket bättre att vattna i solen än i skuggan. Bäst vattnas alla frösådder bara på tidiga morgonen så att fukten på bladen försvinner så fort som möjligt.
Tack för tipset! Då vet jag