Så blommor från frön?
Lite olika frågor :
Experimenterar och har sått timjan, gräslök, basilika, dill och persilja. Går det att plantera ut kryddorna i samma kruka?
Finns det även några blommor som det inte är försent att förså? Som inte är allt för krångliga, vattna ofta kan jag göra men ingen annan avancerad skötsel med hur man ska klippa eller liknande:P
Gärna tips om några man kan så som passar sig i ampel också, ska man så direkt i ampelen då eller förså inne?
Vet inte riktigt hur man gör med blommor.. Jag har en balkong på 20kvm mot sydväst, varav hälften är inglasad. Det är halvskugga/skugga på balkongen om somrarna eftersom vi har ett stort träd framför balkongen.

Det är nog flera växter som det är för tidigt att så än för sent. Basilika bör stå ensam i sin kruka då de kräver ljus och god omvårdnad med mycket värme och mycket vatten. Dill har också speciella krav och lyckas nog inte tillsammans med andra. Timjan, gräslök och persilja kan mycket väl samsas i samma kruka. Persiljan är ju långsam i sin tillväxt och kan bli överväxta av särskilt timjan.

Många blomsorter är helt ok att så nu, jag tycker att du ska ge dig iväg till en välsorterad trädgårdhandel och botanisera bland alla fina fröpåsar, på dom står det när dom är lämpliga att så.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
#1 : Min persilja har växt mycket mycket snabbare än min timjan? Jag hade hört att de skulle vara långsamma i att växa och att man skulle så flera frön eftersom många inte gror.. Nu har jag fyra små planteringskrukor fulla med persilja.. Blev visst för tätt när det nu börjar bli som en gräsmatta..
Ska jag försöka sära på dem när jag flyttar dem till en större kruka? Då kommer antagligen hälften inte överleva dock… Eller klarar de att stå tätt?
När ska jag plantera om dom i en större kruka föresten? Nu när det börjar bli fullt, eller ska jag vänta tlls de fått fler bladpar än de första två?
Tack för de snabba svar jag fått föresten 

Plantor kan skolas i tu när de två första bladparen är utvecklade. Vanligen planterar man inte persilja som enstaka planta utan man tar oftast flera tillsammans men inte för många.
Timjan är mer långsamma att växa än persilja. Kanske groningen av timjan sker lite snabbare.
jaha, de första två bladparen som kommer upp har jag läst kallas något speciellt och att man ska vänta tills nästa bladparen kommer innan man planterar om.
Men jag kan alltså göra det redan nu då? De ser så små och sköra ut bara, svårt att tänka mig att deras rötter klarar av att flyttas utan att gå av..
Förlåt för mina frågor som kanske är lite "dumma", men det här är första året jag sår plantor!

Det första bladparet är hjärtblad och om det är gräs, liljor, barrträd m.fl. är det bara ett blad som får sin näring från fröet. De snare bladen tar näring från sol och lite grand från jorden. Men det är ingen brådska att skola ut persileplantorna då de är lätta att flytta.
Juste! Hjärtblad heter det, och stämmer det att jag ska omplantera när de andra bladen börjar komma? Jag har tomat, paprika och lite blommor också :P

Det andra bladparet ska vara utvecklad före omplantering, men man också vänta längre.
okej tack!
De små lien sträcker sig ju mot ljusen, de är snart liggande, ska jag vänta krukorna åt andra hållet så de rätar upp sig igen eller låta dem vara och så rätar de upp sig när de blir större?
Jag brukar vända på krukorna, men vet inte om det behövs egentligen. De blir i alla fall rakare då och sen när man kan sätta ut dem i glasrummet ordnar det sig av sig själv. Temperaturen måste bara bli högre på nätterna först.

Vändning av frösådder bör göras dagligen vilket gör stjälkar kraftigare och tillväxten blir jämnare. Före uppkomst behövs ju inte annat än möjligen få jämnare temperatur.
Nu har jag vänt lite på dem, de är nu lite krokiga då toppen vänt sig efter ljuset medan stammen hänger åt andra året, men nu ska jag vänta på dem varje dag + har dem ute på den inglasade balkongen på dagen så de får ljuset från flera håll =)