Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 6602 ggr
Andi
1

Beställning av jord

Skäms Är det någon som vet någon firma som kör hem jord i Södertälje trakten?

Vi ska fylla på rabatterna och lägga på gräsmatten och då blir det lite väl många 50 liters säckar så vi tänkte om det går att köpa jord typ i såna där stora säckar som dom lyfter av flak, eller i lösvikt.

Hoppas någon vet.

[markbyggaren]
0

Att köpa matjord på säck är oftast jätte mycket dyrare än att köpa i lösvikt. Om ni ska ha mycket så är det bättre att beställa ett lastbils lass istället:)

Bjornen
0

Riktig matjord är mycket bättre än säckjord som egentligen är bara torv.

Andi
0

Det är lastbilslass vi tänkte oss men vet ni om det finn någon firma jag kan beställa ifrån som levererar till södertälje?

Bjornen
0

Hör efter hos anläggningsfirmor och större åkerier.

Halvdansken
0

Be om certifikat på att den är ren, dvs inte kommer från nån byggplats där man spillt olja eller annat.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pamina
0

Hej!

Ring till Hasselfors, de kan tipsa om vem av deras återförsäljare du ska vända dig till som privatperson. Tidgare har jag beställt från dem direkt (i tjänsten) och varit mycket nöjd med deras jord. Nu i vår ska vi ta hem ett lass till vår nyinförskaffade trädgård. Jag har nyligen talat med återförsäljaren men har minneslappen kvar på jobbet och kan tyvärr inte komma ihåg namnet. I alla falla så kostar jorden (jag tror jag minns rätt där) 285:-/ton och en kubikmeter väger 1200kg av sorten rotogräsfri och naturgödslad. "Onaturligt"gödslad är något billigare men det är frakten som kostar;  strax över 2000:- för en lastbil (som tar 12 kubik), samma pris för hela deras leveransområde och vårt ställe är inte så långt ifrån Södertälje så det bör gälla för dig med. Det finns naturligtvis andra firmor som säkert har bra jord men jag har bara egen erfarenhet av Hasselfors. Oavsett varifrån du köper - se till att du beställer rotogräsfri jord annars får du ett litet helsike. Det räcker så bra med fröogräsen att rensa!

I övrigt håller jag fullt med Björnen om att säckjord mest är torv och ganska dåligt, däremot kogödsel på säck kan ha sina poänger , lite mer hanterbart så än som en stor hög med kosk*t! . Lycka till!

Andi
0

Glad Jätte tack pamina för tippset.

Ska kolla med dom imorgon.