Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5737 ggr
anija
0

Plattor och ta bort buske

Jag har även en fundering på plattorna på framsidan. Har tänkt försäka snygga till det. Om man vill jämna till marken under: är det bara att ta jord då? Och sen ha en duk ovanpå?

Jag vill även ta ner en förskräcklig buske som finns där nere. Den surrar av äckliga kryp på sommaren och det är inge trevligt att sitta ute. Kan man kapa ner den och sen gräva upp rötterna? Eller hur beter man sig när man ska ta bort en buske? Ska man lägga dit vanlig jord i gropen sen?

Åsa S
0

Jord under plattorna är nog inte så bra då lär du få göra om plattsättningen varje år när tjälen har flyttat på plattorna. Man brukar gräva ner till tjälfritt och lägga sånt som grus och sand under för att minska risken för att tjälen flyttar på plattorna.

Att ta bort en buske: är bara att gräva upp den, att klippa ner den först kan göra den mera lätthanterlig. Hurpass noga man ska vara med att få bort rötterna beror på om det är en buske som kan skjuta skott från kvarlämnade rotbitar eller ej. Du kan hälla ner kompost, jord el dyl i hålet. Köper du jord på påse var då medveten om att det mest är torv i dessa och torven förmultnar så då kommer man behöva fylla på mera jord i hålet med tiden.

Bjornen
0

Busken får troligen ohyra genom att den står för torrt. Vattna så blir busken piggare och du slipper gräva.

anija
0

#2 Okej. Det kanske är ett alternativ… Kan man klippa ner lite så man slipper ha grenarna växande över sig när man sitter på uteplatsen?

Bjornen
0

Ganska säkert kan du klippa till den så den får bättre fason. Jag vet ju inte vad det är för buske. Ett mycket vanligt problem med ohyra brukar bero på torka och de vanligaste arterna är olika try, schersmin och olvon som blir mycket motståndskraftigare då de får tillskottsvattning. När du vattnar så ge den mycket åt gången som kanske 50 liter.

anija
0

Ja jag vet ju inte själv vad det är för buske heller… Kan man klippa när som helst? Tänkte om jag kan göra det redan nu?

Bjornen
0

De flesta buskar kan beskäras året runt. Dock inte stenfruktbuskar, lönnar, björkar och helst inte rönn bör inte beskäras under tiden nov-juni. Annars kan de flesta andra vanliga buskar beskäras när som helst. För att mista så lite blomning som möjligt bör man beskära vårblommande buskar direkt efter blomningen.