Flytta dem så tidigt det är möjligt och ovillkorligen före bladutsprickning. Gör det gärna på kvällen så att inte solen får känning av rötterna. Vik inga rötter när de planteras på nytt ställe. Klipp heller av istället för att vika rötterna. Sätt dem så att okuleringen (ympningen) kommer ungefär 1 dm under marknivån. Beskär dem gärna lite i samband med omplanteringen man brukar säga att man ska klippa lika mycket ovan jord som man skadat rötterna. Vid väggålantering låt rötterna vara så långt från väggen som möjligt och luta gärna själva plantan mot väggen. Vattna och åter vattna och aldrig mindre än 10-20 liter åt gången. Vid sol är det bra om plantorna skuggas med t.ex säckväv i början för att minska avdunstningen innan de tagit sig. Ingen gödsling som når rotsystemet och en ev. gödsling vid planteringen görs så att det är vanlig planteringsjord emellan rötter och gödsel. Om jorden är någorlunda näringsrik behövs ingen gödsel första året. Normalt gödslas inte Rosor alls efter midsommar. Eventuellt kan gödsling ske med välbrunnen gödsel eller kompost sent på hösten sedan all tillväxt har avslutats vid eventuell täckning av roten.
Gäller ovanstående råd även om man ska flytta en fairy?
Den är stor och ganska utbredd, och vi måste flytta den pga att vi ska dränera om runt huset där den står. Den kommer hamna i en solbadande sydvästslänt eg samma förutsättningar som den har nu.
Det jag undrar är, om jag ska beskära den samma år som den flyttas, samt om man kan flytta den under sommaren, eller ifall det måste ske "typ nu"??
Mvh Ida
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Alla vedartade växter bör flyttas under den bladfria perioden. Det är bra med beskärning i samband med flytt så man minskar avdunstande blad lika mycket som de har förlorat sugrötter. För säker etablering så bör du flytta rosen nu.
Under gynnsamma förhållande kan de också flyttas under sommaren. Välj då en period med 3 veckor mer eller mindre ihållande regnväder. Jag har själv flyttat blommande rosbuskar under sådana förhållanden och de blommade hela tiden och märkte inte av flytten. Vid sommarflyttning måste beskärning ske och lämpligen skuggning mot stark sol och vattning i massor.
Tack så mycket för svar! 
Då ska vi börja planera flytten… förbereda och så… det är inte en liten ros… *ler*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Åh - nu längtar jag efter att min Flammentanz ska blomma!