Ätliga blommor
Använder du blommor i maten?
Snubblar över dessa råd medan jag sitter och letar recept till en festmeny:
'Frys gärna in ätliga blommor i isbitar för att lägga i drinkar. Krasse, violer, fläderblommor, gurkört, lavendel, maskros (bara det gula), tusensköna, daglilja och squashblomma är exempel på några ätbara sorter. Blommorna ska vara så färska och nyskördade som möjligt. Ståndare och pistiller samt allt det gröna tas bort från blommorna. Se noga efter att det inte finns några småkryp bland blombladen. Om de måste sköljas så gör det varsamt för blommorna kan lätt skadas.'
Jag hade dille på att dekorera tårtor med gurkört några år och mina barn klagade högljutt. Mest för att jag aldrig lyckade få bort alla insekter, utan det vandrade nog ett och annat litet kryp omkring i grädden. I somras bakade min svärdotter skorpor med massor med lavendel i och det var både vackert och gott. Kanderade violer försökte jag en gång göra, men de blev inte snygga och kastades bort.

Jag brukar göra det. Jag kör lite krasse och lite ringblommeblad i sallader. Gurkört i saft på sommaren.

Finns även ätlig tagetes… de flesta blommor går faktiskt att äta fast alla är ju inte så smakliga förståss.. som Phalaenopsis tex.. men det är ju snyggt att lägga på en festlig sallad =)
Tänk en tårta med fuchsior på…
Synd att dottern fyller i februari och jag i maj, är ju inte precis säsong för fuchsiorna att blomma då.
Tulpaner kommer jag ihåg en kompis som brukade äta och om man ska säga något annat än blommor så åt jag och mina kompisar alltid bokblad när jag gick i skolan.

Hur smakade bokblad? Tulpaner minns jag att man brukade äta i min vilda ungdom direkt från bordsdekorationen. De smakade milt och sött.
Annars är jag fortfarande svag för harsyra och stensötans rötter. Ser fram emot att inviga barnbarnet i skogens mysterier. Min morfar tappade alltid av björksav och gav mig och mina systrar när vi var små. Han var en hejare desutom på att göra små snygga tråg av björknäver som saven fylldes i. Synd att jag inte kollade hur han gjorde.
Det är ju ganska många år sen så jag kommer inte riktigt ihåg faktiskt. Lite syrliga har jag för mig men inte alls så skarpa i smaken som harsyra. Har du nån bok i närheten (till våren får det så klart bli) så testa!
Har du smakat nektarn från vitplister nån gång? Jättegott!