Beskära passionsfrukt?
Jag undrar om någon vet om man behöver beskära passionsfrukt, har drivit från frö i höstas och plantan har stått i samma kruka inomhus hela vintern, en del blad har börjat gulna lite, hur får man den att bära frukt? måste det till en köldperiod då?… någon som vet?
tacksam för svar

Passionfrukt ska inte utsättas för någon köldperiod däremot är det bra med lite svalare under vintern då ljuset är dåligt. Passionsfrukt lever i varmt klimat. Normalt gulnar och vissnar en del blad under vintern genom dåligt tillgång till ljus. Normalt beskär man inte passionsfrukt. Vissa frösådda plantor är svåra att få i blomning medan andra blommar bra. Plantor bör vara 1-2 år innan de blommar.
Jag klipper alltid ner min passionsfrukt för att få plats med den under vintern. Den sätter fart och växer som sjutton så fort det blir vår.
Här är en bild på en passion första året:
det finns olika arter, en del kräver vintertemp under +10c och andra vill ha över +15c även på vintern och ett fåtal går att ha på friland i sverige.
beskärning är ockås beronde art då det finns dom som blommar på flerårigved och andra som blommar på ettråiga skott. dom som blommar på ettråiga skott klipper man ner till hälften på hösten eller tidig vår.
#5 Vad heter den sorten som finns i grönsaksdisken i butiker?

Tack allihopa för tipsen! ikna, vad kul att se att det kan funka även här med exotiska växter! mitt frö kommer ifrån impecta och heter passiflora edulis. ska nog vänta med beskäring tills iaf nästa år om den ser risig ut..tycker att min har många grenar och ser fin ut nu, den ska få komma ut i söderläge till sommaren…
dom som finns på mataffären är oftast Passiflora flaviocarpa (stavas?) och/eller Passiflora edulis.
med frukt: