Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4737 ggr
bredano
2

Pallkrage på balkong!

Hejsan!
Jag har fått tag i några pallkragar och funderade på om man kan odla i dem på balkongen?

Jag har en stor betongbalkong där hälften har tak och hälften inte, vad ska jag ha i botten? Vad passar sig att odla?

Bjornen
0

Det är inget problem att odla i pallkragar på en balkong det är ju bara en mycket stor "kruka". Det gäller att se till att avrinning av vatten sker åt rätt håll så inte det kommer in i under liggande balkong. Kanske någon anordning under med bräder ? Plan plats är väl det enklaste underlaget så att jorden kan tas bort före vintern. Det kan nog finns nog för frostskador om jorden ligger kvar under vintern ??? Tre pallkragar på höjd kan det allra mesta odlas där.

bredano
0

Okej vad bra :) jag har ingen under mig, och hela balkongen är i betong med ett avrinningshål med stuprör, så där kan vattnet nog rinna ner ifred :)

Jasså, men om jorden blir frostig gör det väll ingenting ? :s trodde man kunde ha samma jord i några år ? Tungan ute

Bjornen
0

Som odling kan jorden användas flera gånger. Det som jag möjlign kan tänka mig att betongen ev. kan skadas då fuktig jord tjälar. Det är kanske helt obefogade farhågor.

bredano
0

okej vad bra, för jord kan ju bli rätt dyrt plus att det är ju ett projekt att tömma ut all jord och byta ut på en balkong..

Jag tror inte betongen ska skadas, vi ska ju försöka se till att skydda den såklart.. Men jag vet inte heller. Ingen här som har provat att odla i pallkrage på balkong?