Medelhavsträdgård
Jag ska anlägga en villaträdgård i Kroatien vid Adriatiska havet. Där finns redan en del olivträd. Är det någon som har erfarenhet av odling vid medelhavet? Finns det några säkra kort? Hjälp!

Oj det lät spännande! Kanske finns det någon internationell sida på nätet?
Låter som om det kräver värmetåliga växter…
Vi ska kanske till Kroatien i sommar. Till Viss. Det ska Viss t vara vackert. Hoppas det inte är för dyrt att bo bara….

Jag har kanske en del ideer trots min zon 6, men det gäller också vad som finns tillgängligt i handeln och där saknar jag all kunskap om.
Oj oj,
jag skulle ha en önskelista som var sååå lång om jag fick möjlighet att anlägga en medelhavsträdgård. Är det vindutsatt kanske en häck av lagerträd, vintergröna och tåliga för klippning, och det man klipper bort kan till del hamna i köttgrytan. För våren, ett akaciaträd, lämpligen Acacia dealbata, silverakacia. Den som kallas mimosa i blomsterhandeln. Blommar tidig vår med gula doftande blommor som bina älskar. vackert växtsätt och inte för stor. Eftersom jag älskar träd och dom ger stommen i en trädgård skulle jag även sätta ett silkesträd, Albizzia julibrissin någonstans med fantastiska rödrosa puffar under sommaren. Blir bara 2 - 3 m. och ett judasträd, liten släkting till gullregn med röda blommor (Cercis siliquastrum) Långsamväxande, några m efter många år. Bronsfärgad Phormium från Nya Zeeland trivs bra i solskenet och ger accent åt en centralpunkt, mitt i en kryddgård t ex. ja ja, bäst jag slutar. Bildsök på de latinska namnen på Google så får du en uppfattning om hur mina förslag ser ut. Lycka till, du högst avundsvärda!
Bilden på silkesträd från; http://www.hodnik.com/catalog/images/

Blir sugen på ett silkesträd. Har en kolonilott bara men älskar träd. Satte ett pilträd som påminner om silverpäron som påminner om olivträd…det blev jättebra.

Tack snälla ni för era fantastiska råd och hjälp! Jag ska genast ge mig ut och googla. Lagerträd har jag faktiskt tänkt då jag sett sådana vilt växande i stan (Zadar). Just nu finns det bara gott om den rödbruna jorden. Ett fikonträd har de tagit bort!! Däremot har de lämnat ett slags päronträd. Tack också för tips om sådant som doftar. Det luktar ju alltid så fantastiskt där om de ljumma sommarkvällarna. Längtar!

Jag glömde säga till dig som ska åka dit. Tidigare har vi aldrig förbokat utan helt sonika frågat oss fram på matställen och det har alltid löst sig. För ett dubbelrum brukar det ligga på mellan 20 -50 euro under högsäsong. Alltid dyrare närmare tätorterna. Vi har alltid haft tur med helt godkänd standard. Helst ser de förstås att man stannar en vecka. Då kan det bli billigare. Jag talar om i stort sett hela kusten från norr till söder.
Jag och min man reste runt i Kroatien för 4 år sedan och jag glömmer aldrig maten.
Då var det väldigt billigt att både bo och äta.
Ett fikonträd skulle jag absolut skaffa…
Kroatien är ju känd för sin fina tryffel men det går väl tyvärr inte att odla…
/Maria

Ja den speciella vita tryffeln är ju känd men såvitt jag vet så finns den bara i Istrien på Pula-halvön. Nej, jag har aldrig hört att den odlas. Jag var nere senast för tre veckor sedan och då var det lågsäsong så rum och sådant var ju billigt. Tyvärr så var det inte speciellt billigt att äta. Snabbmat som hamburgare var billigt och de är rejäla - däremot så tog man lika mycket betalt för drickat till om det så bara var vatten!
#8 Det var just i Istrien vi var då.
Förra året var jag längre ner, i Dubrovnik och upplevde att maten var billig men "drickat" dyrt.
För att återgå till odling så lär ju den "rödbruna" jorden vara så bördig. (fastän man inte kan tro det…)
/Maria