Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2194 ggr
[Asta]
0

När tar man av locket??

Om man planterat i små drivhus, pluggboxar etc, hur länge ska locket sitta kvar? Jag tar av det en stund varje dag på samtliga, vare sig de kikat upp eller inte, men undrar när man tar av det helt. Eller ska man ha det lite öppet ett tag kanske?

ikna
0

Jag brukar ha det på helt tills de tittat upp, sedan har jag det på med en glipa och till sist (när de är någon cm höga) tar jag av locket dagtid och har locket på under natten. Så gör jag tills de når upp i taket. Glad

[Asta]
0

Tack - det låter som vettiga tips!

Toscany
0

Jag låter locket vara på helt tills de har någon centimeter kvar till taket. Tar bara av för att vattna lite emellanåt.

Tilda-T
0

Det är alltid bra att öppna varje dag för luftväxlingens skull.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
0

Det kan vara bra att ta av locket någon period för att minska angrepp av mögel och extra viktigt när det är mulet och grått väder. Vid vattning bör locket vara av några timmar för att en del av fukten ska dunsta bort och förstås ingen vattning på eftermiddag eller kväll.

[Asta]
0

Jag brukar ta av locket en stund på morgonen när jag vattnar och duschar dem. Men nu börjar den förskräckliga perioden med att försöka att få dem att överleva till att bli riktiga plantor. Jag är INTE bra på det. Jag kan plantera och jag kan få dem att gro och sedan brukar de dö för mig.Lock eller inte.