Salvia Officinalis Berggarten
Jag tittade på ett program med danska Carolina Plüm där hon odlade kryddväxter. Hon hade där en salvia sort som jag blev jättesugen på. Berggartn hette den och hade större blad än vanlig salvia. Hon berättade att i Italien doppade man bladet i pannkakssmet och stekte det. Jag tyckte det lät lite spännande och har försökt hitta frön att köpa. Har inte lyckats.
Någon som känner till någon lite specialfröbutik? Kan vara utomlands också.
Jag är osäker på om denna kan förökas med frö, detta är en namnsort och många namnsorter inom kryddväxter förökas vegetativt med ex. sticklingar.
Jag kollade i SKUD och där kan man se vilka formor som har haft eller har växen i sortimentet och en är en postorderfirma http://www.bluesage.se/
Jag har inte provat denna firma men jag kan se att de fortfarande har denna salviasort för 45kr plantan + det står att den blommar sällan (=då är det nog inte så vanligt med frö eftersom fröer kräver blomning).
Tack!
Den sidan har jag inte hittat trots alla mina sökningar. Vad är SKUD? Jag får nog vänta till dess jag är i Skåne någon gång eftersom man är tvungen att handla för 400 kr för att få köpa via postorder.
Det kanske är som så att man måste köpa planta - lyckas man få tag i någon som man gillar då så är det nog viktigt att ta skott på den innan vintern.

Många eller kanske alla namnsorter av kryddsalvia förökas med sticklingar. Sorten Berggarten är mindre härdig men det är nog inget problem för dig.
OK - det var intressant med SKUD. Tack för tipset.
Gäller uppenbarligen att hitta ett skott eller en stickling. Kom på att det finns en på jobbet som har en massa kryddväxter. Skall kolla om hon kan tänkas ha den här. Det skulle ju vara det alldra enklaste.