Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 7303 ggr
ikna
0

Passionsfrukten bär frukt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att spricka av stolthet! Glad

Plantan är från en ICA-passionsfrukt, som jag sådde förra våren!

Therese-jhfd
0

Vad kul ikna! Glad Jag förstår att du är stolt. Hur har du burit dig åt? Är väldigt nyfiken förstår du och skulle väldigt gärna prova på det själv nästa vår.

Vad är den lila-vita blomman på bild? En del av plantan eller det är en annan växt? Den är väldigt vacker. 

Mvh: Therese

ikna
0

Jag planterade fröet tidigt förra våren och den växte på bra. Den grenade sig till flera grenar långt nere och blev ca 2 meter under sommaren. Den blommade med några få blommor. Sedan övervintrade jag den i förrådet 5 - 10 grader med extra ljus. I maj satte jag ut den i ett hörn intill huset i syd-östligt läge med sol ca 5 timmar/dag. Den har fått mycket vatten och guldvatten ca 2 ggr/vecka.

Blomman på bilden är från samma planta. Jag tycker bladverket är vackert, liksom blommorna. Men någon frukt hade jag inte väntat mig!Förvånad

Christina
0

Intressant att läsa om hur du gått tillväga.  Att få en planta att växa sig stor, har jag hört andra som gjort. Men att få den att bära frukt  -  det är nog ovanligt. Stort Grattis!

ikna
0

Här kommer en bild på plantan i maj. Den har nyss blivit beskuren.

ikna
0
Sol-
0

Jättekul, och så fort den har växt, den är ju jättestor.

Vilket sammanträffande jag hade precis suttit och dreglat över denna och dom här (gå ner på sidan) och önskat att jag hade dom hemma.

Diana61
0

Oj vat den har vuxit fort och fin är den! Jag förstår att du är stolt, det skulle jag med vara!!

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

jesi
0

häftigt! jag har också en passionsfrukt som jag satte i höstas, har blivit stor nu och jag vet inte riktigt hur den ska beskäras?? vill ju också ha frukt!!

dolfen
0

De jag sådde förra året blommade inte ens.

De jag haft inne (i lägenhet) sedan sådden förra året, ska jag sätta ut på balkongen i år. Sedan kompostpåsen till hösten.

De har fina blad! Glad

Sådde även passions-frö i år, då jag tänkte att jag kanske kunde få upp ett blomvilligt exemplar. Men det ville sig inte i år med den sådden.

Jennix
0

Åhh, så roligt! Jag älskar att experimentera med sånt, och det är alltid kul när man får resultat. Även om man inte får frukt så är blommorna fina. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bjornen
0

Kristikorsblkomma (passionsblomma) odlad från frö kan låta bli att blomma och därför är alla plantor som säljs sticklingförökade. Naturligtvis ger ehn delk blommor medan andra kan vara mycket tröga. Första gången jag sådde dem blev det en bladväxt och efter några år så åkte den ut. Det var på den tiden det inte fanns pasionsfrukt i handeln.