vinbär och förvuxna hallon...
vi flyttade till nytt hus förra sommaren, och i år ska jag ta tag i trädgården. huset stod helt obebott i 1,5 år innan vi flyttade in, och innan det bodde min sambos farföräldrar här. trädgården har alltså stått helt orör i flera år, då farföräldrarna inte orkat med att sköta den.
I ena hörnet växer en djungel av vinbärsbuskar, och i den hallonbuskar.
idag har jag varit ute och beskärt vinbärsbuskarna en del, men är osäker på hur mycket jag vågar ta. Hur mycket kan man ta utan att riskera att bli utan bär i år?
och hur blir man lättast av med hallonen? det växer även hallon vilt där jag tänker anlägga trädgårdsland, och de antar jag att jag får ställa mig och gräva upp när snön försvinner och det blir mjukare i landet. Men hur gör jag med de som växer inne i vinbärsbuskarna?

Hallonen klipps bort och gör man det flera gånger om året så svälter man ut dem såsmåningom. De kan ju också dras upp som komplement och mycket riklig tillförsel av vedaska kan också hjälpa till.
Vinbärsbuskar beskärs så att de äldsta grenarna tas bort och särskilt de som hänger ner samt en del av de yngre grenarna. Bästa skörden blir på ungefär treåriga grenar.

ok. så det är envishet som krävs för att få död på de små djävlarna! känns som om jag har att göra ett tag frammåt då…
Tack för svaret!
Hallon är det nyttigaste bäret på denna jord, varför döda det?. 40 plantor på 2 rader, mitt i gräsmattan,så du kan klippa runt om. när du skördat, är det dags att beskära de fruktbärande plantorna. de nya plantorna ska stå orörda över vintern, de bär frukt nästa sommar. hallon är en växt som lätt kan skapa ett nytt rum i din trädgård. det är mycket man kan gömma bakom en hallonhäck: kanske en gammal veteranbil. HALLON är det nyttigaste som växer på svensk mark!!!!

Om man inte har problem med sjukdomar är beskärning av hallon bäst att göra på våren, då de gamla skotten skyddar de färska från snöbrott samt att toppningen lämpligen görs så att ev. frostskade toppar tas bort.

jo, jag tycker också om hallon, men jag vill inte ha dem överallt! te.x. i vinbärsbuskar och andra planteringar.
dessutom ger de här knappt nå bär, och de som kommer är pyttesmå, så de ska bort. (iaf det vi såg av dem i somras)
troligtvis blir det väl nya plantor nått annat år, men då under mer kontrollerade former, på en plats jag väljer.

När vi flyttade till vårt hus för 17 år sedan, var det ungefär samma historia som för dej. Trädgården hade ingen orkat med på flera år. Allt var vildvuxet, vi i flyttade in i aug och tyckte hallonhäcken var alldeles för stor, men ack vad vi bedrog oss, vid närmare koll upptäckte vi att i hallonhäcken fanns det 12 vinbärsbuskar.
Vad vi har slitit i alla dessa år för att ta fram vinbärsbuskarna och försökt få bort hallonplantorna. Prövat med allt från att klippa ner dem, dra upp dem med rötterna, täckt med bark lagt ut plast, men de kom troget tillbaka. Nu har vi sått gräs mellan buskarna och klipper av ev skott med gräsklipparen. Hör till saken att från början var det två stora hallonhäckar som spridit sej. Nu äntligen efter mycken möda och stort besvär har vi fina vinbärsbuskar och två fina hallonhäckar. Men varje sommar får vi fortfarande dra bort hallonplantor från vinbären, de har en otrolig förmåga att sprida sej.
Vad beträffar vinbären har vi bara behållit de bästa buskarna.
Lycka till med ditt trädgårdsland…
bjornen 4 . Jag fattar inte vad du menar med vårbeskärning. De stammar som givit skörd under sommaren, varför ska dom inte beskäras efter skörd? Det är större risk för vinterskador om man inte beskär tidig höst. Var bor du, kan det vara i son 1. jag bor i son 3, men son 4 är nog det som passar oss bäst. Det som du kallade frostskadade, varsitter det?

Jag bor i zon 6. De gamla stjälkarna är ett bra stöd för de nya skotten under snörika vintrar. Det minskar risk för nerklämda årsskott. Det är inte ovanligt att topparna på hallonskotten fryser. En toppning på hösten kan innebära ytterligare frostskador. Det är därför bäst att toppa skotten på våren. Istället för beskärning både höst och vår är det enklare att göra allt på våren. Om hallonen har sjukdomar bör man ändå göra höstbeskärning och föra bort stjälkarna för att minska sjukdomsspridningen.
Tidig beskärning under hösten innebär att en del av bladens näring som skulle gå ner till rotsystemet förloras.
Bjornen. Tack för ditt svar . Vet du om det är bra att strö aska ur järnspisen under vintertiden?
Fickludd, förlåt att jag kapat din tråd!
Hallon står mej varmt om hjärtat, därför hakade jag på här, även om det finns dom som har en annan syn på trädgårdens godaste bär. Jag kan förstå att det blir ett helsike om dom sprider ut sej.
Vi tog bort massor av hallon i vår trädgård förra året. Maken grävde och grävde kan jag säga. Nu har vi skapat typ en häck som vi kan nå från båda hållen, innan var området så stort att man inte kunde nå så mycket av det hela. Har pinnar som vi fäst tråd i och innanför det får det växa hallon. Allting utanför klipps bort. Och det fick vi göra hela sommaren förra året. Klippa bort skott efter skott. Fick även klippa skott från plommonträden som också sprider sig som ogräs.

Det är inte skadligt att strö ut aska på vintern, snarare tvärtom. Askan fungerar också bra som snö- och issmältare. Aska under vintern innebär att den inte blir så framträdande på våren när den följer med smältvattnet och ev. gräs inte förfulas av askan. Bäst att inte ge för stora givor utom som medel mot mjöldagg på svarta vinbär och krusbär. I det syftet ska askan tömmas rätt över buskarna och helst under tiden de inte är gröna.
#11 tack för ditt svar, jag kan då även ge mina krusbär - vinbär en slatt aska. det kanske blir en mindre skadevärkan av mjöldagg. det ligger stora mängder snö i vår trädgård, så det är nog inte för sent. tack för rådet.