Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 6620 ggr
Torparmor
1

Klotkörsbär

Går det att få klotkörsbär att överleva i zon 4. Är det invintringen som blir det största problemet. Jag har två placeringsalternativ ett skyddat från blåst på en gård med huskroppar mot norr, öster och väster. Där blir det rätt mycket sol även på hösten. Ett alternativ är en öppen plats där den också blir utsatt för vind från alla håll

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

ella55
0

Bara putt

Bjornen
0

Klotkörsbär är Prunus x eminens Umbraculifera (tidigare P. fruticosa Globosa) som har zonbeteckning 1-4. Det är ju ett toppympat träd och det innebär alltid större risker för brott på stammen vid ympen. Mycket snö på vintern, en tung fågel eller stark blåst har skada ympstället som är en känslig punkt. Jag själv är i mot toppympade träd då det blir så onaturligt. Men ändå har jag några stycken i trädgården som jag är beredd på att ska ge upp förr eller senare.

Torparmor
0

Björn - innebär din parentes att det är samma träd men har haft olika namn över tiden?  Är det alltid ett toppympat träd?

Är intresserad av ett mellanstort träd med bollformad krona som inte behöver klippas

Bjornen
0

Parantesen anger ett äldre namn. Eftersom det är en genetisk variant så är ympningen enda sättet att föröka dem. Möjligheten borde finns med meristemförökning som inte verkar användas här. Svårigheter ? Fungrar kanske dåligt på Prunus släktet då det verkar inte användas på Prunus. Växtformen gör det mest lämpligt med toppympning och markympning ger nog inte samma form.

Boll- eller bullpil har bollformad krona men blir ofta mycket yvig men väljer man kort stam minskar storleken.

Torparmor
0

Tack. Då vet jag lite mer