Körsbärsträd utan bär.
Hej
jag har två körsbärsträd i minträdgård. Varje år blommar de bara så vacker men sen blir det aldrig något mer. Inte ett enda bär.
Det finns träd på granntomterna, de får heller inga bär. Vad kan det bero på?. Någon som hjälpa mig?
Många körsbärssorter är inte självfertila men har grannarna körsbärsträd så borde det ju finnas någon lämplig pollinatör.
Andra saker som brukar orsaka utebliven fruktsättning är sånt som frost vid blomningen eller brist på pollinerande insekter.
Jag har bott i det här huset i sju år nu och aldrig fått ett bär.
Eftersom det är ett område med marklägenheter så har trädgårdana körsbärsträd planterade när husen var nya.
Grannarna omkring mig får heller inga bär, men längre bort på gatan får de. Därför undrar jag om det kan vara någon sjuka som spridit sig till träden i när heten.
Alla träd ser fina ut och blommsr rikligt varje år.

DEt finns både självfertila och sorter som kräver korsbefruktning. Det jag misstänker är att de som ger bär är självfertila sorter och ni som inte får några bär har en sort som kräver korsbefruktning och att ni har samma sort. En del sorter har pollen som inte duger för korsbefruktning. Det är också skillnad mellan (sur)körsbär och bigarråer (sötkörsbär).
I närheten av mig (Vintjärn) växer bigarråer vilt i stora mängder och många har tagit fröplantor till andra platser och de får aldrig bär. Men i Vintjärn ger de rikligt med bär utom vissa år då frosten skadar blomningen. De vildväxande är minst av 5 olika sorter med färg på bären från röd till nästan svarta. Ursprungligen är de planterade troligen på 1700-talet och spridit sig runt i och utanför hela byn.