Mammutträd
Har fått ett av fyra frön av mammutträd (Sequoiadendron gigamteum) att gro nu. Någon som har ett kul tipps på hur jag ska sköta den? Ska jag låta den växa som den vill, eller ska jag göra den till et bonsaiträd?
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
jag tycker dom blir snyggast av att dom får växa som dom själva vill, bor du milt så kan du plantera ut den i trädgården när den blivit större.
annars så sköter du den så här:
Våren - i feb kan du plantera om den om det behövs, ta blom eller plantjord. ta ut den ute när det är ca +1c +5c (ta in vid vårfrost). placera den först skyddat i halvskugga. senare kan du placera den lite soligare och sen i full sol.
Sommaren - efter frosten är frbi helt kan du ha den ute även på natten, vattna den rikligt och låt den sedan torka upp några dagar sedan vattnar du igen. ge normal dos näring från maj till juni.
Hösten - ge mindre vatten och sluta helt med näring. ha den ute tills det blir svalt, ta in dom om det skulle bli frost och ta ut den igen på dagen vid plusgrader. när den har blvit äldre så tål den att vara ute några frostnätter även i kruka. annars ska den ju in inför vintern om den krukodlas när dagar och nätter blir frost.
Vintern - placera den inne ljust och svalt ( ca +1c +10c). vattna den även några gånger på vintern men håll den mer åt det torra hållet så den inte ruttnar, mend en får heller ej torka in.

Mammutträd växer vild i Amerika från Sierra Nevada till Kalifornien. Härdighet anges enligt internationella zoner 7-10, vilket motsvarar norska och danska västkusten. Den bör nog kunna odlas på friland på riktigt skyddade platser i sydligaste Sverige, men det beror nog mest vilken proviens den har. Härdigheten är mindre som liten planta. Mammutträd är mycket vattenkrävande och får aldrig torka ur och detta gäller särskilt i unga år. Soligt och varmt läge är viktigt och svalare på vintern.
jag vet flera som är planterade i skåne. och jag tod död på min med att hålla den fuktig hela tiden.

Där jag kan odla nu är ingen idé att ens försöka, ett riktigt köldhål (märks tydligt på våren, dåvåren inträffar ungefär en vecka senare där än vad den gör runtomkring. Ganska kul, då får man uppleva våren två gånger). Jag tror den får bo inne och eventuellt i kruka utomhus när temperaturen tillåter
Tack för härliga råd :D
//Olle
den trivs inte inne som krukväxt heller, utan tas ut vid +1c +5c (in vid ev vårfrost) sedan är den ute så långt ut på hösten det går(ta in innan frosten). sedan tas den in och övervintras under +10c och ljust.

Jag testar mig fram lite också tror jag ;) får se hur den trivs här (flera frön har grott för mig), kan bli ett intressant experiment
//Olle