Färskt flis
Vi har fåttvt möjlighet att använda färskt flis från gran och tall mestadels som täckbark. Är det ok att använda eller kan det skada växternas rötter när fliset bryts ner? Med tanke på att stubbar betraktas som miljöfarligt avfall som ska till tippen. Eller skulle det möjligtvis kunna göra grönsaker giftigta ommantcäker gångarna i grönsakslandet? Långsökt kanske?!
Någon som vet?

Du kan inte odla kravmärkt om du anvöänder färsk barrflis. Tidigare använde man terpentin som bekämpningsmedel och det var inte så ovanligt att morötterna hade terpentinsmak. Barrflis bör ligga åtminstone 1 år så att terpenerna hinner avdunsta, som hämmar tillväxten hos olika växter.

Det var det jag misstänkte. Men skulle det skada häckplantorna (aronia, schersmin, syrén) ? Tack för snabbt svar, du är ovärderlig! 

Etablerade buskar brukar inte reagera på märkbart sätt men kanske minskar tillväxten något.

Tänk också på att flis som bryts ner förbrukar mycket kväve, så gödsla med kväverikt avfall, tex gräs.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Nedbrytning av organiskt material binder mycket kväve som sedan fördelas under en lång tid. Att fåföra stora mängder kolrikt matrial betyder att det lätt uppstår kvävebrist. Gräs innehåller väldigt lite kväve utan det snarare förstärker kvävebristen. Man ska tillföra kväverikt material såsom tex. ärt- eller klöverväxter samt naturgödsel.

Alla böcker, alla artiklar jag har läst säger att gräsklipp är mycket kväverikt. Du och jag läser tydligen på olika ställen…
Googlar man 'gräsklipp + kväve' så får man massor med svar där det överallt står
"gräsklipp innehåller mycket kväve"
"gräsklipp_ lämnar tillskott av kväve"_
_"Grönt _gräsklipp_ innehåller dessutom mycket kväve"_
_"marktäckning med _gräsklipp_. tillför _kväve. "
osv osv osv
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det stämmer inte tycker jag Björnen , för jag odlar allt med ett lager gräsklipp och jag kan inte se att det råder kvävebrist för det växer så det knakar!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Gräs innehåller kväve (och det går bark också, tänk på va mycket brännässlor det kommer efter ett antal år om man har en rishög liggande), det tar bara olika lång tid om att frigöras - kvävet. I början av nerbrytningsprocessen går det istället åt kväve. Därför kan det som björnen nämner vara smart att tillsätta nåt "snabbt" kväve som kompensation när man använder bark, för att slippa kvävebrist i början. Gräsklipp hjälper inte här,det är för långsamt. Enbart gräsklipp däremot (utan flis) kan funka lagomt snabbt.
jo, förresten. Med barrflis är det inte bara terpener och kvävebrist som kan ge problem, det kan även ändra pH i en sån grad att det kan ge problem (om inte det råker vara under växter som gillar lågt pH)

Oj, oj… Det verkar kanske bästa att låta bli? Vi har provat nu med några av prydnadsbuskarna bara och så får vi se… Synd när det var gratis! 

Rent gräs innehåller inte så mycket kväve, men gräsklipp består oftast av annat än gräs också. En normal gräsmatta har oftast vitklöver och sådant har avsevärt högre kvävehalt än rent gräs. Gräset kväveinnehåll beror till stor del på hur det har gödslats. Men om det inte har tillförts konstkväve finns ett antal kvävefixerande bakterier på bladen som använder luftkväve som tillförs vid nedbrytningen. Hur mycket beror på temperaturer, pH-värde, syrehalt osv. Normalt har halvgräsen ännu lägre kväveinnehåll.
Kväve binder normalt kalk och då det uppstår kvävebrist höjs pH-värdet genom ökat fritt kalk som kompenserar mer eller mindre barrfliset sura innehåll. PH-värdet beror också i stor utsträckning hur mycket barr flisen innehåll. Mera barrinnehåll innebär lägre pH-värde.
Kemin som växterna använder är mycket komplicerat och vi förstår det inte ännu (som tur är). Det finns så många om och men.

Har precis klippt ner lite äpplegrenar och flisat ner dom, nu undrar jag om det är likadant med detta som med barrflis? Eller kan jag mylla ner lite i jorden så att den blir lite lättare? Tillför det ingen näring alls? Vad är bäst, spara eller blanda upp det med något? Har tillgång till hästgödsel, skulle det passa? Blir det sur jord eller..? Ja, ni är många kunniga här på forumet, och jag skulle bli så glad om ni ville dela med er av er kunskap. Det är första gången jag har flisat grenar, så jag vet inte vad man skall ha det till. Men kul var det att flisa! Härliga vårhälsningar på er. Marie

Lövflis håller ganska högt pH-värde och träflis i måttliga mängder är bara bra att tillföra jorden. I tidigare diskussioner har barrflis behandlats som innehåller en del ämnen som också är skadliga men det gäller inte lövflis.

Tack för snabbt svar. Det känns bra att kunna tillföra jorden lite nytt "virke". Nu skall jag ut och ta hand om jorden, ge den kompost och flis och hästskit… mmmm vá glá jag blir.
#0: fick du svar om vårlökarna kvävs av flis