Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 9502 ggr
Emma-Andersson
0

Fikon frö?

Nu funderar jag igen.
Var får man tag på fikon frö?
Kan man ta en sån köpefrukt från affären?

Christina
0

Det är alltid kul att försöka om du får tag på fina färska fikon. Det kostar så lite. Plantor är lite dyrare.

Tyvärr har jag hört många som INTE lyckats. De färska fikon man köper här är ofta sterila. Men om du är beredd ta risken att det inte blir något alls, så testa i en liten kruka på ett varmt ställe på en fönsterbräda.

Emma-Andersson
1

Man kan ju alltid prova det är inte mycket man förlorar på det ju.

Vandraren
0

Fikonfrö var betydligt sällsyntare bland de stora fröleverantörerna än jag väntat mig. Den enda säkra leverantören tycks vara B & T World seeds.

Fikonfrö

och då kostar ett paket 7 €. och groprocessen är mycket oregelbunden. Tycks mig som en planta hos den lokala plantskolan är ett säkrare alternativ. Men så frön från färska fikon om du kommer över, vore roligt att höra att det lyckades! Då de kommer från en köttig frukt misstänker jag att de bör tvättas rena från fruktkött (som hämmar groning - dom ska ju inte gro inne i frukten) och torka lite innan de sås. Därefter varmt, 25 C eller så.

flaxss
0

jag har sått ca 50-100gånger från olika köper frukter. och än har jag ingen frösådd planta. dvs dom flesta är sterila.

enklare är att köpa en planta eller ta sticklingar vilket rotar sig lätt i väldränerad jord i ett varmt och soligt läge, håll lätt fuktigt.

Bjornen
0

Så gott som alla köpta fikon är svavelbehandlade mot svampsjukdomar, vilket också dödar fröna.

Men för övrigt är fikonfrö dessutom oftast sterila ändå.

Yvve
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina har tagit sig,,

fast det var i från ett torkat fikon som jag köpt i malmö i en butik med utlänska varor…

dom är över 1år gamla, dom är varierande storlek,fast inte stora.

Jag har haft ett gäng ute över vintern, dom verkar ha klarat sig,stammarna är mjuka..

Ett gäng tog jag in efter jul, två dog av ut torkning,, dom står fortfarande i så krukorna som dom sådese i..men dom ska ner i större krukor..