Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1818 ggr
Christina
0

Blomsterspråket - talar du det?

Läser på Aftonbladets trädgårdssida

att ge tio röda Rosor är ett frieri

att ge en iris innebär att du är sårad och vill vara ifred.

Fem blommor betyder att jag gör vad som helst för dig. -  Hm - fem blommor - lite snålt va?

Här finns en annan sida om Blomsterspråket. Kan vara invecklat att ge bort blommor……..

Läser du in symbolik i buketter du får?

EvaiHöga
0

Blomsterspråket tyckte jag var fint. Lite roligt att tänka på när man ska ge bort en "kvast".

Christina
0

Cyklamen: 'jag älskar som tidsfördriv '-  är det inte för härligt?

Christina
0

Orkidéer som är så populär gåbortsblomma står för 'otrohet'.

Sol-
0

Jag har haft en blomsterspråksbok förut, men det är ju inget kul om inte personen man ger blommorna till, förstår budskapet. Man kan ju visserligen berätta, men jag tycker att det tar bort charmen och magin då!

Sen finns det ju så många vackra blommor som betyder så tråkiga saker….

Det enda blomsterspråk jag kör med nu, och som min omgivning förstår, är den gamla vanliga, tre röda Rosor, jag älskar dig!

beem
0

Hm -  knepigt att ge bort blommor. Det kan ju missförstås.

Men en chokladask kan väl ingen misstolka eller …..

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Christina
0

Tja - det gäller att kolla att chokladtillverkaren inte använder transfetter och att mottagaren inte går på diet…Oskyldig

Faxlin
0

Jag läser in saker i blommor. Speciellt om de kommer från någon som jag vet kan detta. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Titti
0

Jag håller faktiskt med om att det inte är kul om inte personen som får blommarna kan blomsterspråket, om man själv behärskar det. (Tyvärr behärskar inte jag det)

Har jag fel eller? Har ett svagt minne att gul ros betydde: "Jag hatar dig!" Fot i munnnen Eller är jag helt ute och cyklar Generad Jag har ju aktat mig för att köpa gula Rosor. Undrar varför. Dom som är så vacka.

Numera när jag köper blommor åt någon så köper jag en bukett/kruka som jag själv skulle vilja ha.

Christina
0

Enligt de länkar jag hittat så kan gula blommor också stå för'du är solen i mitt liv'. Verkar minst sagt knasigt att ge bort blommor till någon som man hatar. Fast jag har också hört att det är något med gula Rosor. Som är så vackra så om jag fick dem skulle jag bara säga tack och inte leta efter något illasinnat budskap.