Persilja
Jag har läst att det ska ta lång tid för persilja att gro så jag tänkte att det är väl bäst att börja i tid och sådde dem därför förra helgen den 15 mars. Redan idag såg jag att de börjat gro så smått.
Brukar det gå så fort? Eller gror de och stannar liksom sedan i växtn?
Vid inomhussådd brukar det gå snabbt men det normala är nog att man direktsår ute i grönsakslandet då jorden reder sig och då brukar det ju ta lite tid innan de gror, men det är bara att vänta och direktsådd är ju så smidigt, inga små plantor man måste hålla på och skola om, och det är inte lika kinkigt med att vattna etc.
Jag sådde förra året ute, men då kom de inte upp förrän det var nästan för sent. Den persilja jag använde var den jag köpt som planta. Tänkte jag skulle slippa ha det så i år. Men jag kanske fick dåliga frön förra året.
Persiljefröer har en hållbarhet på 1-3år så har man fått något gamla fröer tar det ofta lite extra tid för dem att gro.
Jag brukar så runt början av april ute, jag river inte bort de gamla plantorna utan jag skördar från dem medans jag väntar på att de nya persiljeplantorna växer till sig (persiljan övervintrar i stora delar av sverige). När de gamla plantrna går upp i blom river jag bort dem och ofta är de nya plantrna då så stora att jag kan börja plocka så smått. Genom att göra såhär kan jag ofta skörda persilja mellan maj-nov.
Så det gör inget att det fortfarande är risk för frost ute när man sår dem?? Det var ju jättebra att veta.
Persiljefröer skadas inte av frost dessa kan man faktiskt även så sent på hösten precis innan tjälen går ner i marken, när jordtemperaturen är den rätta på våren så gror de. Persiljeplantor som gror utomhus är mer tåliga för svalt klimat, blåst etc. än vad plantor uppdrivna inomhus är de har ju blivit bortskämda med lä, värme etc.
Jag förkultiverar alltid persilja i växthuset. Jag sår en del frön i en liten kruka och sen har den lilla tussen vuxit till sig bra, när det är dags att plantera ut den i landet. Jag brukar först avhärda den ett par dagar på dagen innan jag planterar ut den. På detta viset sparar jag in en månad och kan skörda april - nov.
"Folktron menade att fröet måste vandra nio gånger ner till Hin Håle innan det kunde spira."
Ur: Bonniers stora bok om trädgård.
Min persiljesådd i år började kika upp efter 11 daga. 
#7 -den förklaringen var allt ganska rolig.

Köpt krukpersilja o dill o sånt, -kan man sätta dem i landet o de fortsätter växa där?
Kan fjolårets utplanterade kruk-gräslök komma upp nu år igen?

Gräslöken är helt övervintringsduglig (dock inte kinesisk gräslök) och de brukar även överleva i kruka utomhus. Persilja är sämre att övervintra och det är nog bara vart tredje år plantorna klarar vintern hos mig. Jag tror att det är vinterfukten som är skadligare än kölden. Alla köpta krukkryddor kan planteras ut (dock helst inte basilika) men de är ju hårt drivna och resultatet kan bli dåligt (dill).