Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1854 ggr
Joline
2009-03-21 13:38
0

Aurikelsådd

Det stod på påsen att om aurikeln inte grott inom en viss tid i rumstemp skulle man ha 4-6v i kylskåp, sen ute under snö tills våren väcker dem.

Nu har de grott efter 20 dagar i kylskåpet…

Ska de ut i fönstret nu 15-20grader (med extra belysning av lysrör) el ska de stå kvar i kylen? (framkom inte)

Bjornen
2009-03-21 17:41
0

Aurikel liksom de flesta Primula gror bättre efter stratifiering och vissa arter kräver stratifiering. Men när de har grott bör de fortsätta att vara inomhus i normal rumstemperatur för kylbehandling av småplantor innebär stor risk för bortfrysning.

Joline
2009-03-21 19:24
0

Tack snälla Björn för snabbt svar!! Så skönt o ha nån att fråga så här…

Nu ställer jag ut dem bland alla de andra sådderna i rumstemp.

Joline
2009-03-22 14:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu såg jag att 2 av 40 Lewisia hade grott. Jag har dem i 2 st större plastkrukor 20st i varje.

Även de ligger i kylskåp och ska utsättas för kraftiga temperaturväxlingar. Nu har bara ett frö i varje kruka grott .

Därför vet jag inte om hela sådden ska ut ur kylen, el plantera om dessa två grodder för att ge de andra en chans till i kylskåp?

Bjornen
2009-03-23 08:07
0

En kompromiss är att ta fram dem dagtid och i kylskåpet nattetid. De gånger jag sått Lewisia (bitterrot) har jag sått dem tidigt i kallhus med frost nattetid och varmt dagtid. Lewisia är ju mycket frost- och torktåliga så de klarar kylskåp bra även som småplantor. Problemet i kylskåpet är ljusbristen.