Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2432 ggr
Iderika
0

Ipomea och IpomOea???!!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon i vårt avlånga land som kan berätta för mig om det finns en blomma som heter ipomea  och en som heter ipomoea. jag har haft en växt som jag köpt under namnet ipomea som var flerårig. tog tyvärr död på den i fjol. och vill få tag på likadan i år.

Bjornen
0

Ipomoea är ett stort släkte om ca 300 arter av klätterväxter, perenner, städsegröna buskar och ettåriga örter. De är ju nästan bara kända som klätterväxter och de flesta av dem är perenna i sina hemländer, men de odlas vanligen som ettåriga hos oss. De kan under lyckliga omständigheter överleva vintern men det är oftast för mörkt under vintern. Möjligen är också våra långa sommardagar ett problem för dem som tar musten ur dem. De angrips lätt av olika ohyra under sensommar eller höst. Den vanliga blomman för dagen var ju tidigare bara en vår- och sommarkrukväxt. Alla är frostkänsliga. De är lätta att så från frön så det är väl ingen mening att försöka få dem att lite halvdant över vintern då blomningen blir dålig nåsta sommar. De vill ju ha kraftig jord och att odla dem i krukor så lång tid innebär näringsbrist.   

Sötpotatis hör också till samma släkte som kan odlas som potatis.

Ipomea är en felstavning eller försvenskning av det latinska namnet.