Gasolbrännare
Hej
Jag har en gårdsplan där det brukar komma upp lite olika sorters orgräs. Jag har ganska lite tid att rensa bort det på vår och sommar och tänkte att det kanske skulle hjälpa att köpa en gasolbrännare.
Är det någon här som använder en sådan? Är de bra? Måste man göra det väldigt offta?
/Saga
Min man använder gasolbrännare i morotsodlingen, bränner bort ogräs precis innan morötterna kommer upp, vilket är kanon, då moröttterna då får försprång och första ogräsrensning blir senare och mindre mängd. .. fast det var ju inte riktigt svar på din fråga… vet tyvärr inte hur ofta det behöver göras på en gårdsplan…
Har prövat. Visst fungerar det, men nytt ogräs kommer. Ogräsfrön under mark tar det inte, så det är inte effektivare än andra metoder. Tycker jag.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Vi har gasolbrännare, och det är som #2 -batteridrivna Anders ;P säger…
Men så har vi även testat ogräsättika i blomspruta.. Ogäset dogde ihjäl, men det gjorde allt annat oxå, om det var för nära.
Nu när jag fattat det, häller jag bara lite vid roten…

Tack för tipsen:)

Att bränna ogräs genom gasol eller ättika skadar bara bladen och svaga plantor dör bort men fleråriga etablerade ogräs och frön påverkas mycket litet. Många behandlingar kan dock innebära döden för dem. Ytligt liggande frön kan möjligen skadas.