Vintergröna växter
Vintergröna växter eller 'städsegröna' är de växter som behåller sina barr eller blad året om. Några vill man ha för att det ska finnas en dimension i trädgården även när alla löv fallit.
Precis som hos alla andra växter varierar kraven på ljus, jordtyp och skötsel. Det finns ju mycket mer barrträden som är vintergröna. Tänk bara på Rhododendron och ljung!
På min lantliga tomt har jag sparat lite tall och gran men framför allt enbuskar för att behålla lite grönska över vintern.

Vintergröna växter vill gärna ha en riktig rotblöta innan vintern och de har kanske fått på de flesta håll i landet i år. De vintergröna växterna har ingen riktig vintervila utan försöker ta upp vatten hela vintern eftersom avdunstningen från bladen fortsätter.
Får jag vara lite petig? Vill gärna påpeka att vintergröna och städsegröna växter inte är riktigt samma sak. Städsegröna är sådana som alltid är gröna, året om. Som barrträd t ex. Vintergröna är sådana som behåller bladen ett stycke in på vintern och ibland ända till våren. Som vintergrön liguster t ex. De vintergröna växterna får nya blad på våren. Kan vara bra att veta eftersom städsegröna växter aldrig går i vintervila, men de vintergröna kan göra det, i alla fall under en kort period.

Tack för den viktiga förklaringen. Det har förbryllat mig med uppmaningen om att man ska ge en riktig rotblöta - gäller det båda sorterna i så fall?
Men jag vill gärna också slå ett slag för både städsegröna och vintergröna växter som förgyller trädgården på vintern. I alla fall om man bor i södra Sverige så finns det mycket växter att välja på. T ex små barrträd i dvärgformat och buskar som liguster och buxbom som går att använda till så mycket mer än häckar. Vintergrön try som lingontry och myrtentry är också söta och gröna året om.
Både vintergröna och städsegröna växter behöver vatten för att klara att vara aktiva på vintern.