Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 10674 ggr
Sommar2009
0

Snabbväxande doftande klätterros

Är på jakt efter en snabbväxande gärna doftande klätterros till zon 3-4. Tanken är att den ska växa upp och pryda stolparna på altanen (ca 180 cm höga). Färg är inte så viktigt men det är viktigt att den blir stor och fin fort (bor antagligen inte kvar mer än två-tre år). Sen tidigare finns en mörkrosa vresros (vet inte exakt sort) samt en sweet cover och en gul coverros (har glömt namnet). Utanför altanen finns även två stycken New Dawn som är planterade 2006, men det går inte så fort.

Bjornen
0

De mest snabbväxande är Polstjärna och japansk klätterros (Rosa multiflora) och därefter kommer nog sorter av Rosa helenae.

Sommar2009
1

Jag har läst en del om Polstjärna men vad jag har förstått så doftar den inte alls och blommar dessutom kort men intensivt.

Vet du hur den japanska klätterrosen blommar och om den doftar.

Hur stort är biproblemet med Rosa Helenae (vi ska ha den vid uteplatsen och man vill ju helst kunna sitta och äta där kanske framförallt när den blommar Glad)

Bjornen
0

Japansk klätterros liknar Polstjärna men är mindre och mindre blommor och nästan utan doft. Honungsrosen är också engångsblommande men blommar lite längre och har en honungsdoft.

dolfen
0

# 2 - Jag har bara haft problem med getingar på uteplats.

Bin har inte visat något "intresse". Glad

Bjornen
0

Bina är bara intreeerade av blommorna och inte av folket.

dolfen
0

Läste någonstans ett tips att man, om man ska ha en "tillställning" i trädgården och vill slippa getingproblem, kan man lägga en köttbit en bit bort, i god tid innan "tillställningen".

Getingarna meddelar sina polare om var maten finns…

Verkar smart, tycker jag. Cool

Sommar2009
0

Inte så kul med varken getingar eller bin när det är hundar och barn i närheten. Att lägga ut kött en bit bort har jag också hört talas om kanske skulle prova någon gång! Glad

Hur mycket kan polstjärnan tänkas växa första året i söderläge med full sol? Är det någon som vet om den doftar alls?

Bjornen
0

Årsskotten på Polstjärna blir 2-3 meter och i litteraturen anges den ha svag doft, men den märks inte.

Bin och humlor är bara intresserad av blomorna och gör varken djur eller barn något om de inte blir skadade. Däremot kan getingarna vara besvärande då de illar olika sötsaker. Getingarna skaffar proteinet till ynglen genom animalisk föda som oftast är olika insekter men de äter också gärna kött och fisk och lockas bäst om det har surnat.

Sommar2009
2

Hur är det med tillväxten på Rosa Helenae? Tror ni att den kan täcka en 2 meter stolpe på en sommar.

Finns det något med lite mer färg än ovanstående klätterrosor?

Finns det något annat alternativ till Rosor, om man vill ha snabbväxande och doftande?

Sagakeramik
0

Kaprifol är ju rätt trevligt och växer hyffsat fort.

bokharabinda, arkitektens tröst , kanske kan funka också?