Tips om bra staket e dyl. mot rådjur önskas
Hej!
Vi har just köpt en sommarstuga, det är jättekul och vi ser fram emot att äntligen ha en egen trädgård att odla. Att det finns rådjur i området har vi sett tydliga spår av så något slags staket eller stängsel känns som projekt nummer ett. Nu vill jag gärna ha tips på hur ni har ordnat det. Man vill ju helst att det ska vara både effektivt och snyggt så att spänna upp Gunnebostängsel känns inte så lockande. En knepighet är att delar av tomtgränsen går över berghällar så… har ni några bra tips att komma med så emottages de tacksamt!
Fastbandshage tycker jag är fint, men det beror på hur stugan ligger och vad det är för typ av modell på stugan. Till en röd liten stuga på landet är det jättefint med ett staket av den typen. Störar och allt material man behöver går det säkert attt få tag på från någon markägare i trakten som ändå gallrar i skogen. Det är väl en del jobb med att sätta upp det förståss.

Grannarna har hängnat in sina tomter med stängsel och gärdesgård, (el hur det stavas) men rådjuren tar sig in ändå.
Vi har inget annat än thujahäck och den var dom på hela tiden. (Plus alla goda blommor jag odlade) Provade alla möjliga stinkande recept som skulle hjälpa, men inget rådde på dem.
Tillslut tipsade en trädgårdsmästare mig om Antignag. Sprayas på växterna och sköljs inte bort av regn. Långverkande. Nu har Coop Bygg fått in det i sitt sortiment.
På två somrar har jag inte haft besök av rådjuren!!
Hoppas du hittar nåt som funkar för er…
Gammaldags gärdsgård. Om den är ordentligt gjort tar sig inte rådjuren in!. Det ska inte vara denhär glesa trädgårdsvarianten man ser ibland utan en traditionell tätt gärdsgård som klarar båda att hålla djur inne o ute. Över berget kan man lägga klabbar med hål i för gärdsgårdsstören att stå i, det funkar om det inte är för lång sträcka. Men som någon annan sagde så beror det ju mycket på vad det är för sorts stuga och omgivning vilket staket som pasar estetiskt.

Om verkligen rådjuren vill in så hjälper inte normalhög gärdesgård, men det kan i alla fall vara ett hinder. Hoppande rådjur klarar nästan 2 meters höjd.
Enligt gammal lag skulle en gärdsgård vara minst 120 cm hög och med högst 120 cm mellan störparen och eftersom stören sticker upp betydligt högre (ca 2-3 meter) uppfattar djuren gärdsgård som högre än den är och tror de inte kan hoppa över.

Jag har själv inget stängsel, men jag har sett rådjur som hoppat över normala gärdesgårdar och de höll nog snare 1,40 i höjd.
Gärdesgårdarna var ju avsett för att stänga ute kor och det klarar ingen ko ens de numera högbenta. Ett problem kunde vara getter som kunde lyckas hitta någon sten och kunde ta sig in.

Det verkar som om rådjur tar enklaste vägen, så om det finns något ex.gärdesgård i vägen så kan de kanske gå på nåt annat håll. Åtminstone var det så när vi röjde skog o gjorde nya vägar. Rådjuren lämnade sina gamla stigar och tog "motorvägen istället.
Gärdsgårdar var till för att stänga ute kor. Och får och getter och hästar. I södra delen av landet även för att stänga inne samma djur i beteshagar. Även grisar! har man stängt inne med hjälp av trägrädsgård. Med anpassningen att nederaste slanorna fick band/sveg inter bara under att ligga på men även över så inte grisarna kunde trycka upp slanen och smita mellan. Självklart anpasades även gärdsgårdens täthet efter vilka djurslag den skulle stänga ute eller inne.
Även om ett rådjur kan hoppa riktigt högt så ska det mycket till att de ger sig på att hoppa över en gärdsgård. skulle det ändå bli problem kan man sätta en eltråd på isolatorer på störerna några decimeter över översta slanen, det finns diskreta varianter som inte stör det estetiska så mycket, då blir det t o m getsäkert, men nåt sånt är nog bara nödvändigt i extrema fall.
Hej!
Tack för era svar! Jag tror inte att gärdesgård passar riktigt i området där vi har lilla huset. Det är visserligen en gammal by från början men den är kompletterad med fritidshustomter och vårt hus är från början av 60-talet. (väldigt mycket 50-tals-stuk över det)
Jag funderar på ett mera "vanligt" staket med ribbor och så att göra stolparna högre så att man kan fästa en överliggare på dem. Förhoppningsvis törs inte rådjuren hoppa emellan staketet och överliggaren. Annars tror jag nog att 1,80 m är nödvändigt för att hålla rådjuren ute, det var tvunget i alla fall när vi hade en liten odlingslott.
Hur gör man egentligen med grundläggningen, man måste väl gjuta? Annars hade det ju varit praktiskt med stolpskor (heter det så?) men det kanske inte håller för ett helt staket. Tomten är 1550 kvm så det är ganska långa sträckor staket det är frågna om!
Egentligen vill man jag bara göra iordning sina nya odlingsbäddar och inte hålla på med staket. Men jag vet hur trist det är att mötas av ett avätet land så det är nog bara att börja med staketet!
Hej igen!
Efter mycket funderande har vi bestämt oss för att göra en tillfällig inhägnad runt de planerade odlingsbäddarna, då får vi ialla fall ha dem i fred. Resten av trädgården får vänta till nästa år. Den främsta anledningen till detta val är att det finns flera stora granar i tomtgränsen. Vi tänker först hinna prata lite med grannarna om, förhopningsvis gemensam, trädfällning och så får man ju alltid tipset att inte fälla träd redan första året på en ny plats. Ett par granar får nog åka redan i år men jag tror att det är smart att avvakta den stora fällningen till efter sommaren då vi vet lite mer om ljusförhållandena. Dessutom tar det nog med tid att gräva upp våra planerade odlingsbäddar och bygga inhägnaden runt dem för att vi ska ha att göra i vår!
Men är det någon som hittar på ett bra och gärna lättbyggt staket under säsongen så tar jag gärna emot tips - för nästa år då ska det vara ett staket på plats runt hela trädgården!
Jag glömde en sak…
Joline: medlet Antignag som du skriver om, är det OK ur ekologisk synpunkt, vet du? Är det det ska vi absolut prova på valda delar av den övriga trädgården. Jag har tidigare prövat blodmjöl men det enda som hände var att grannskapets alla hundar rusade dit och trampade runt i rabatten för att äta upp alltihopa: oasisbitar indränkta med blodmjölsgegga. Hundtassarna förorskade total massaker på de små tulpanerna som jag försökte skydda! Man lär så länge man odlar…

Kan så lite om ekologiska grejor men så här står det iaf:
Baserad på omfattande försök och fleråriga erfarenheter inom skogsbruket.
De ingående ämnena (eteriska oljor) ingår normalt som tillsatser i livsmedel och kosmetika: Nejlikolja 3g/l, ylang-ylangolja 3g/l, citrongräsolja 3g/l, guajakträolja 3g/l
Bröderna nelsons garden Cur+Era Antignag
Bekämpningsmedel klass 3 reg.nr 4316
Hittade denna artikel.
Hade du Pamina blandat blodmjölet med ammoniak?

Kråkorna gillade blodmjöl oxå, dom hackade sönder blommorna jag strödde över.
Sen hade jag det i muggar (Både med o utan ammoniak). dom välte skiten och åt upp det.
Tillslut tog jag Barnmatsburkar m lock som jag gjorde hål i och grävde ner så bara locket stack upp. Men det funka bara på låga växter…
Nu antignag som sagt…

Blodmjöl är avskräckande för växtätare men gillas av köttätare. Fungerar mot råttor, harar och rådjur men måste förnyas efter varje regnväder. För riklig användning kan innebära skador på växterna då det är ett starkt kvävegödselmedel.
Hjorthornsolja är avskräckande för katter, men det får inte komma på fingrarna. Kanske fungerar på andra djur också. Det sistter kvar i flera veckor och luktar inte så gott.
Hej!
Joline: Hmmm, inte helt solklart det där! Jag har googlat lite och hittade på Håll Sverige Rents hemsida uppgift om att Antignag inte hör till de KRAV-märkta bekämpningsmedlen i alla fall. Så man får väl använda det med måtta. Men det vore ju väldigt kul att klara en del av trädgården från att bli uppåten i alla fall! I höstas (när vi var på visningen av huset, innan vi köpte) såg vi att t o m Kärleksörten var avbetad och det brukar väl inte vara favoritfödan precis?!
Heart: Jodå, jag hade ammoniak i blandningen, det verkade inte som att hundarna hade något emot det alls! Mycket underligt.
Nä, blodmjöl tror jag att jag ska skippa, det var äckligt och kladdigt att handskas med och, som sagt, fungerade inte så bra även om det inte var rådjuren som förstörde växterna!