Varför växer inte bambun?
Jag köpte tre halvmetershöga plantor bergsbambu för två somrar sen. De har fått helt ok med vatten (förra sommaren regnade det ju dessutom hela tiden). Jag har gödslat med koskit och även lite Chrysan. Det kom en hel del småskott i somras men det hände inget vidare med dem. Buskarna har inte växt särskilt mycket över huvud taget. Varför det? Vad kan man göra för att få dom att växa mer? Dom står i halvskugga nu.
Tacksam för alla svar.
Mvh
/Jonas

Det finns flera olika sorter som har varerande höjder. Bergsbambu är vattenälskare och om de står i vanlig rabatt så bör de ges tillskottsvattning och då rejäla mängder. Förra sommaren var hos mig den torraste på åtminstone 20 år och förra sommaren var över lag torr utom på vissa platser. Du har inte angett var du bor och då är det mycket svårare att ge några råd.
Jag bor i Stockholm.
Och du kanske har rätt vad gäller antal regndagar de senaste två somrarna. Har för mig att det regnade mycket, men jag kan ju ha fel. Jag tror att min bambu är en sort som ska kunna växa upp till en häck och bli i alla fall 2 meter. Ska man gödsla dom på nå´t särskilt sätt?
/J.