Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: fröerfrösådder
Läst 11064 ggr
ikna
0

Att så i planteringsjord

Jag hade ingen såjord (trodde ja, men sen hittade jag den i förrådet) så jag sådde i planteringsjord. Jag har gjort det förr med tomatfrön och det går ju bra. Nu har jag sått sallat, gurka, brytbönor och lite mer. Tror ni att det funkar?

bettin65
0

Ingen stor erfarenhet men har läst här inne någonstans att man kan ta planterings jord och blandar med sand……

men hoppas någon mer erfaren svara då jag inte är helt säker men jag hade tänkt att göra så när jag ska så mina fröer……………

kolla tråden inför Frösådd

Bjornen
1

Jag använder aldrig såjord, då den är för dyr och mager för lite mera näringskrävande växter. Frösådden kan klara sig längre utan omskolning och det viktiga är att jorden närmast fröna är lite sandblandad. Blanda in sand eller annat poröst material för att lätta upp den så har du såjord för halva priset.

ikna
0

#2 Var köper jag sand? Vilken kornstorlek är bäst? Vad är "annat poröst material"?

kickboard
0

Jag brukar så i trädgårdstorv och det har fungerat utmärkt alla år. Är så pass ekonomiskt lagd att jag inte börjar köpa dyr såjord i småpåsar.

Tilda-T
0

Jag använder aldrig annat än planteringsjord.

Har misslyckats en gång , allt som jag sådde med jord från en säck blev förstört, verkade nästan som att dom brändes bort, fick för mig att den var för starkt gödslad.

Annars har det funkat bra!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

anki1
1

Jag har alltid sått i vanlig jord. det brukar gå bra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ikna
0

Så bra att ni har provat! Jag har i dag sett att sallaten har grott, så den blir nog bra. Om ett par dagar får jag se om resten också har funkat, om inte, så är det ju bara att så nytt i såjord.

caddy69
0

Hej på er! Att så i vanlig jord kan vara lite vanskligt - dom är oftast för hårt gödslade och kan bränna de små rötterna, men ta fjolårets jord som är utarmad och funkar bättre att så i Cool

Bjornen
0

Jord som är starkt gödslad med lättlösligt kväve som olika yrkesjordar kan vara onödligt stark men planteringsjord som är kravmärkt är inget problem. Det är dock bra om den är blandad med lite sand åtminstone i ytan.

Toscany
0

Jag brukar använda köpt kogödsel, men nu blev det blomsterjord i förplanteringen i år, så får det bli annan jord i utplanteringen.