Alla varnar för stormen
Nu varnar alla för den stora stormen. Gör du någon särskild förberedelse?
Själv kommer jag att åka ut till skärgården ikväll och då i alla fall plocka undan de trädgårdsmöbler som fortfarande står lite utspridda här och var. Åtminstone gardera mig mot att de blåser rakt in i något av husets fönster.
Båten från havet är uppe och jag hoppas den ligger säkert i sin ställning på ängen. Roddbåten i sjön ligger fortfarande kvar, och den kanske ska upp nu.

Vad som brukar hända hos mig är att det blir förbaskat skräpigt med alla grenar och kvistar som flyger loss från den omgivande skogen. Något riktigt obehagligt har jag inte råkat ut för. Vi har tagit bort de flesta av de riktigt höga träden som lutar sig mot huset. En jättelik dubbelek tog vi med viss vånda bort för ett par år sedan.

Jag ser faktiskt fram emot ruskvädret och funderar också på att bege mig ut i skärgården för att möta upp vintern.
// staffan
Som väl är har jag en "övernattningslägenhet" (hos Mamma) i Stenungsund, så jag kommer inte att behöva cykla den dryga milen hemifrån till jobbet i morgon! 
Olle

Uj - cykla en mil varje dag - gör du det normalt annars? Ingen kund hos gymmen då?
Har kollat så det finns ljus tillräckligt ifall strömmen försvinner.
Som tur är har vi kamin.
Har kollat utomhus så inte något kan blåsa iväg.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kommit ut till landet där maken redan plockat in de flesta av trädgårdsmöblerna. Så tomt det såg ut vid stugknuten. Roddbåten kvar i sjön, men den får ligga.
Plockade in ett par regntufsiga Rosor som jag famlade mig fram till mörkret. Ska jobba härifrån hela fredagen och hoppas på att internetuppkopplingen inte bryts, som den gjorde i somras varje gång det var ett åskväder.
Än så länge är det milt - plus tio - och lätt duggregn. Och doftar gott av våt jord.

En mild natt med kraftiga regn men bara tidvis kraftig blåst. Tände utomhusbelysningen vid två-tiden på natten och såg löven fladdra omkring. I stan har vi bara husväggar kring oss men här på landet blir man nära allt - även från sängen. Önskar bara att vi investerat i sängar som kunde fällas upp i sittställning.
Problemet vi har denna regniga höst är den del av tomten där vi röjt vass och sly och fyllt ut med sand och jord för att kunna klippa regelbundet och hålla slyn stången. Trots två dräneringsdiken har 50 mm regn på en vecka gjort att det är vattenmättat - t o m stora pölar överallt.
Nej, jag är inte kund på något gym!
Att cykla till och från jobbet passar mig mycket bättre som motion.. Egentligen kunde jag cyklat idag också, för även om det blåste en del var det inte värre än en vanlig höststorm. Nu har "stormen" dragit över och ersatts av soligt och lugnt väder.
Olle

Vi förberedde oss efter Gudrun. Tog ner 2 stora gamla björkar som hängde över ladan.
Eftersom min fru arbetar på natten och kör genom tät skog på smal krokig väg kör jag henne med motorsågen klar i bagaget om jag måste frikapa oss. Fast det verkar lugna sig nu…
Här på finska sidan har vi bara fått en del regn, ingen blåst ännu åtminstone.

Det blev ganska lugnt hos mig i skärgården trots allt. Lite kvistar som yrde omkring och på söndagen kom det en hagelskur. Men ingen större dramatik.
Jag såg att det stod på löpsedlarna om snökaoset i Östersund.
Jag måste faktiskt säga att vi haft mycket värre utan att notiser skrivits. 
Stormen blev i alla fall här (Östersund) betydligt mildare än vad som förvarnats. Vilken tur! 
Det verkar som om varningarna duggar lite för tätt. De senaste storm- och ovädersvarningarna har i alla fall för oss i Skåne visat sig vara falsklarm. Idag varnar tidningarna för snökaos under morgondagen. Men vem tar varningarna på allvar när de håller på såhär. (Ni har väl hört sagan om pojken som ropade "vargen kommer", och ingen trodde honom till slut.)

Ja nu har det lugnat sig här hos oss också. Tågen och bussarna har börjat fara i trafik igen. men usch vilken storm vi hade. Vågade inte släppa ut hästarna och hunden kröp ut för att göra sina behov och kröp sedan in igen. Allt för att inte blåsa bort.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Javisst - det känns som riktiga tidningsankor som det blåses upp. Fast #15 ser riktigt ruggigt ut.