Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5662 ggr
Pernilla
0

Små träd

Hej alla!

Efter många år i lägenhet ska vi nu äntligen "komma ner på jorden" och få en liten liten trädgård. Min dröm har alltid varit att ha ett äppleträd. Men eftersom vår radhusträdgård inte är så stor funderar jag på ett spindelträd. Någon som har erfarenhet av sådana träd eller andra träd som fungerar på relativt liten yta?

//Pernilla

Åsa S
0

Det är grundstammen som styr hurpass stort trädet blir.

Du kan köpa ett helt vanligt kronträd av nästan vilken äppelsort som är vanlig i handeln på svagväxande grundstam ex. B9 är en härdig grundstam som går att odla i nästan hela sverige och den ger riktigt små träd. Tänk dock på att dessa svagväxande grundstammar ofta har lite dåligt rotsystem så de kan behöva stöd hela livet + de har ju inte lika lång livslängd som vanliga äppelträd. Det som är bra är dock att de sätter frukt tidigt och ofta brukar de ge riklig skörd trots sin mindre storlek.

Även sötkörsbär går att få på svagväxande grundstam, ofta kallas de för pysslingsträd i handeln och grundstammen heter Gisela 5. Det man bör tänka på är att detta inte blir några minimala träd trots pysslingsbenämningen, sötkörsbär blir ju i vanliga fall runt 10-12m, sorter ympade på Gisela 5 blir ca 1/3 av den normala storleken = 3-4m höga.

awjungfru57
0

Jag läste att man kan ympa in en äppelkvist på Rönn. Det vore nåt för mig som har så kass jord att jag inte kan plantera äppelträd, Rönn har jag dock, dom kommer upp lite varstans och trivs. Vet ni om det funkar, har nån provat?

Bjornen
0

Det kan fungera men det misslyckas oftare och det krävs lämpliga vårförhållanden.

awjungfru57
0

Hm, jaha, ja, jag får nog gå och grunna lite på det där så får vi se om jag slår till nån gång!

Pernilla
0

#4 Gör du det så berätta hur det går! :)