Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3459 ggr
Pernilla79
5

Dentzia Consall Pink

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För tre år sedan köpte jag en buske som hette Dentzia Consall Pink. Jag har letat efter information om denna buske men inte hittat något. Vet ingenting om denna vackra buske med jättefina små rosa blommor.

Finns det någon annan därute som vet något?

Halvdansken
0

Säker på att du stavar rätt? Googla "Deutzia" och se om det är en sån. Vacker var den i alla fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
0

Helt klart är det någon art av Deutzia. Jag känner inte igen sortnamnet men det finns många olika. De härstammar från östra Asien och Himalaja. De korsades fram i Frankrike i början av 1900-talet till många av nuvarande hybrider.

Halvdansken
0

Vet du vad för jord de ska ha, Bjornen? Ofta med asiatiska planter så ska det vara lite surt. Jag tyckte den var söt, så jag kan tänka mig några stycken. Men vi har en kalkrik leråker till tomt, så det funkar kanske inte?

Bjornen
0

Deutzia har inget särskilt krav på sur jord utan snarare tvärtom. De vill ha lite fuktigt och näringsrik jord så din lerjord fungerar bra efter lite uppblandning med humusrikt material. De vill ha litet skyddat läge och halvskugga. Deras härdighet varierar oftast mellan zon 2-4. Några sorter kan skadas av frost och man bör vara försiktig med beskärningar.

Halvdansken
0

Tack. Har den perfekta platsen till dem.

Pernilla79
0

Förmodligen är det en variant av Deutzia. Blommarna verkar variera i form och antal blad / blomma. Hittar inget på internet som jag tycker stämmer på pricken.

På lappen som sitter på busken (sedan jag köpte den) har dom nog bara skrivit fel antar jag.

Min Deutzia växer i direkt sol på lerblandad jord. Verkar fungera bra.

Tack för alla svar!!