Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterparkerplantskolorevenemang
Läst 3892 ggr
OlleA
0

Loppmarknader i Ödsmål

Varje lördag kl 10-15 är det numera loppmarknad i Ödsmål, ca 5 km norr om Stenungsund i Bohuslän. Närmare bestämt på Hästsport & Foder, strax öster om Ödsmålsrondellen, till höger om ni kommer från Stenungsund. Nu på lördag (7/3) är jag med och säljer växter. Mest blir det krukväxter som blomstervaggor, aloe, pelargoner, peperomia, syskonstjärna och apostlalilja, men även småplantor av lila spikklubba och kanske någon övervintrande iris eller daglilja. Vad de andra säljer vet jag inte, för det blir första gången jag är med där. Välkomna!!!

Olle

OlleA
0

Dags igen i morgon (14/3) alltså! De ovannämnda växterna finns med nu också, liksom småplantor av diverse perenner som blå snokört, strandlövkoja, kardvädd, strandlövkoja m fl. Det är en stor loppis där det också säljs massor av prylar av alla slag. Inte minst du som är ute efter begagnade kläder, leksaker, böcker mm till barnen kan göra fina fynd. Kaffe med dopp och korv med bröd finns också att köpa. Välkomna!!!

Olle

Maria
0

OT: Tänk, jag har bott i Ödsmål i många år som sommargäst. Vi bodde i och för sig året runt på helgerna och alla lov också så jag känner mig nästan som Ödsmålsbo.

/Maria

OlleA
0

Vad kul! Åt vilket håll i Ödsmål var det? Jag bor ungefär halvvägs mellan Ödsmål och Svenshögen.

Olle

Maria
0

Jag bodde nere vid Jordhammar, vid "maden" som vi kallade det, där alla hästarna gick på bete om somrarna…

Vad "heter" ditt ställe?

Jag har i tidig barndom bott i Tegelviken mittemot Starrkärr. (Nära Kolhättan)

Mina farföräldrar hade stuga i Kycklingdalen mot Hällungen till.

/Maria

OlleA
0

Mitt ställe heter Källtorp och ligger nära Käderöd. Jordhammarsviken (Maden) och Tegelviken är bra fågellokaler där jag brukar vara och skåda ibland. Kycklingdalen cyklar jag förbi varje dag till och från jobbet i Stenungsund. :)

Olle

Maria
0

Jag kände en kille en gång i Källtorp som hette Håkan (efternamn?) och en kille som hete Morgan. (Jag är 47 år.)

Du vet vid Jordhammar ,så när man åker över "maden" så ligger det ett fd. torp uppe vid skogsbrynet. Är numera ett grått utbyggt åretruntbostad. Där bodde jag och torpet hette "Skåpet".

Sedemera köpte jag och min man "Osebacken" som ligger mittemot (ned emot havet). Det ligger inom strandskyddat område bakom "berget" nere vid stranden.

Tänk vad världen är liten…

/Maria

Maria
0

Nu blev ju detta långt ifrån din tråd…sorry

/Maria

OlleA
0

Det gör inget att du drar iväg från ämnet, det är kul med folk som känner till mina hemtrakter! Glad Morgan är min granne och det är hans mamma som jag hyr av. Någon Håkan vet jag däremot inte om det finns här nu, men har inte heller koll på allt folk här omkring. "Skåpet" vet jag precis var det ligger. Osebacken känner jag däremot inte till, men förstår av din beskrivning var det är. Var bor du nu?

Olle

Maria
0

Så roligt…Glad

Vi har alltid kallat huset "Oset" rätt och slätt och det ligger mittemot Skåpet fast neråt stranden till.

Numera bor jag i Göteborg enbart. Har tyvärr ingen kontakt med Ödsmål alls längre.

Min bror var Ödsmålsbo många år. Han bodde i Grönvik och Hällesdalen men sedan de flyttade så tappade vi all kontakt med Ödsmål.

Tänk att du känner Morgan…(Håkan var sommargäst)

/Maria

OlleA
0

För att återgå till ämnet kan jag nämna att det inte ska vara loppis varje lördag längre. Nästa gång blir om två veckor, den 28/3. Men då blir det en väldigt stor loppis, säger arrangören. Både idag och förra lördagen har det gått riktigt bra att sälja både ute- och inneväxter, så jag ska vara med då också.

Olle

Maria
0

Jag tycker sådana här initiativ är underbart. Får se om jag kan ta mig iväg…

Hoppas på god försäljning…Glad

/Maria