Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2247 ggr
FerretCrow
2009-03-14 16:11
0

växtnäring?

jag undrar lite när ni börjar att vattna på näxtnäring på era frösådder?

Åsa S
2009-03-14 16:26
0

Jag ger aldrig frösådder näring. När de fått karaktärsblad skolar jag dem i bra jord som är mer näringsrik än såjorden (innan de fått karaktärsblad är det bara bra om jorden är lite mer näringsfattig) och jag planterar gradvis över mina plantor i större kruka så de har ju hela tiden jord med näring i. Det är inte förren de suttit i slutkrukan i runt 3-4v som jag möjligtvis ger lite svag näring.

Bjornen
2009-03-14 22:45
0

För att en växt ska kunna tillgodogöra sig någon nämnvärd växtnäring krävs utvecklade rötter och utvecklat bladverk.

FerretCrow
2009-03-14 22:47
0

#2 jo det var lite så jag menade. men vad använder ni för näring då?

Åsa S
2009-03-15 00:25
0

Små fröplantor har inte utvecklade rötter och utvecklat bladverk = de behöver inte vattnas med växtnäring de kan inte tillgodogöra sig speciellt mycket av sånt, den energin de samlar in från ljuset räcker(fotosyntes). Ljuset och kvalitén på ljuset är mycket, mycket viktigare än näringsinnehållet i jorden.

När växterna vuxit till sig och blivit rejälare plantor med massor av rötter som fyller krukan och har ett välutvecklat bladverk så kan du använda i stort sett vilken krukväxtnäring som hellst men det är bättre att vattna ofta med svaga doser näring än att chocka plantorna ibland med starkare doser näring.