Zonknäckare!
Hej alla
I tråden "vilken zon odlar du i?" skrev en kvinna att hon bor i zon 7 men är en zonknäckare. Det lät så härligt och inspirerande och jag tänker att det vore så kul att höra på vilket sätt man kan förbättra sin zon! Berätta alla ni som gör det!

I min zon 6 finns flera som hör hemma i zon 2-3 och även zon 1 har överlevt några år.
Det viktigaste är att ge växterna så nära deras naturliga förekomster. Gödsla aldrig efter midsommar. Ge rejäla kalkdoser om de inte är kalkskyende. Kalken binder kväve och innebär tidigare invintring. Under torra somrar vattna rikligt så att de inte uppfattar torrperioden som höst och väcks igen under höstregnen.

Har du nåt knep som gör att det blir varmare för växten, eller ska man inte göra det?

Så enkelt som varmare läge desto bättre övervintring. Ett frostutsatt ställe kan istället vara en fördel då det utlöser invintringsprocessen i tid och det dröjer ett tag innan den riktiga vintern kommer. Invintringen kan starta genom temperatur eller ljusbrist men troligen oftast genom en kombination. Växter som invintrar med ljusbrist kan innebära att de övervintrar bäst i zonerna 1-3 och 6-8, men inte i zon 4-5. Solälskande växter vill ha mera sol. Frösådda plantor har ofta en stor genetisk variation och en del klarar klimatet bättre än andra. Proviensen är mycket viktig och många växter är odlade av europeiska provienser. Bästa resultat är om de är odlade av tåliga provienser men odlas i bättre klimat och kommer hit väl invintrade. Första vintern är mycket viktigt och med rätt tur så klarar växten även dåliga vintrar.
Det är alltid svårt att ange generella råd eftersom de varierar så mycket beroende på växt.
#2 - det finns många knep att ta till för att få dom att övervintra eller klara det svenska klimatet bättre. men du får då istället gå in på varje enskilld växt och så får man ge råd efter den.
plus så får man kolla sitt ''lokala'' klimat i trädgården. en del kan ha en väldigt blåsigt och utsatt söderläge. och en del kan ha väldigt skyddande norrläge.sedan får man se hur vintern är och vilken längd den har och hur sommaren är.
exempel i skåne (zon1-2) där jag har trädgården är södersidan mycket skyddat. där har jag en väldigt kall vinter ca -15c, och sällan under -10c på södersidan. och där har jag Rosmarin,Fikon som trivs och växer väldigt bra utan vinterskydd även om vinterns lägsta varit -18c -20c. lika dant är min östsida väldigt varm och skyddad. men norr och västsidan är väldigt utsatta och dom kallaste områdena i min trädgård. medan det i grannens kan vara tvärt om.
jag själv är zonkncäkare då jag har dessa växter på friland
Rosmarin,Fikon,Lagerblad,Oliv,Passiflora,Palmer,Nerium,Agapanthus,Kaktusar,Yucca,Fikon m.m.

Är det så här?: Högt läge uppe på ett berg är torrt och mer frostfritt, lågt och fuktigt är mer frostigt? Låter ju logiskt.
Högt och torrt - blåsigt - blir då sen invintring jämfört med det låga och fuktiga frostutsatta?

Högt läge gör att de klarar sig från tidiga nattfroster, men vintern kommer tidigare men blir mildare och med mera snö. Blåsigt läge är ofta sämre än bara kallt läge,
#6 - har du en tomt med både högt och lågt (som jag har det).
där det är högt kommer frosten senare och oftast soligare och torrare men även rätt så svalt under sommaren plus blåsigt . i låga områden blir först frost och kallt men också väldigt varmt under sommaren.
mina växter klarar sig bättre på sluttningar och på högre lägen, i dom låga delarna på tomten så fryser känsliga växter ihjäl eller skadas.

nån särskild sort av Rosmarin och Fikon?
#9 #10 - om du får lä på söder sidan eller östsidan, så kan du nära väggen odla fikon och rosmarin. fikon kan du fråga efter tåliga sorter på plantskolan och rosmarin är vanlig sort. bägge dom två vill ha mycket sol och värme och väldräneradjord. blir vinter kall så kan du täcka dom med grönvinter väv eller torra löv. annars i zon 1-2 brukar dom klara vintern i skyddat läge. jag har haft olika fikon och rosmarin sorter på firland sedan 05 och dom flesta lever.
fikon sorter jag har på friland är
Ficus carica ''Brown turkey'', Ficus carica ''Desert King'', Ficus carica ''Kadota'', Ficus carica ''Lila'', Ficus carica ''Jordan'', Ficus carica ''Bornholm'' dom som klarat sig bäst hos mig är dom som jag har fetat.
förutom dom har jag ett flertal okända sorter.
Va, trevligt jag kan inspirera… odling för min del gäller att komma igång snabbt odlar mycket i upphöjdbänk med bra dränage,bra tillväxt med gödsel å vatten sen invintring…fördelen här uppe e ljuset nästan dygnet runt…
tillhör Lappmarkens trädgårdssällskap.
Vandra i Ljus å Skönhet

Vilken grönska! Vad fint du har!
Upphöjt var det. Jag funderar på ännu mer upphöjt, 2-3 pallkragar på höjd. Dels för att jag inte har så mycket jord på mitt berg och dels för att spara ryggen. Är det så att det ökar upp zonsiffran också?
Jorden blir varmar under sommarhalvået, kallare under vintern…nackdelen med höjd är att det torkar ut fortare så de blir till att vattna mer.
Vandra i Ljus å Skönhet

Bädden är mer utsatt alltså. Bra att veta!
#11Tack! Jag ska prova Rosmarin, den har en sån vacker färg förutom att det är god. Fikon vore ju också läckert att lyckas med. Kul!

Har en känsla av att många växter klarar sig bättre än man kunde tro bara de inte har "fötterna i vatten", dvs. att de står väldränerat.
fördelen med upphöjt är ju att det dränerar veck vattnet. och att det värms upp snabbare på våren och håller värmen på hösten. och det håller även värmen längre in på vintern.

Upphöjd bädd innebär lite tidigare start men det kyler lite snabbare på hösten och tjälen går ner djupare med större frostytor. Risken för uppfrysning minskar genom bättre vattenavrinning.
upphöjda bäddar utsätts mer för solen och tempen. vilket gör att det även kan hålla kvar växt sässongen under hösten. men även under soliga höst och vinterdagar bli det varmare i bädden(om nu solen kommer åt). lika så på vintern blir det kallare då den upphöjda bädden är mer utsatt. det är därför det startas tidigare på våren av att vattnet dels rinner undan och att solen kommer åt och värmer upp det tidigt.

Låter som bra med upphöjd ändå!
Javisst, e det bra med upphöjt….om jag hade mer jord så blev det fler bäddar!
Vandra i Ljus å Skönhet

Jag köper jord i säckar. Här är det så jordfritt man kan tänka sig, och min kompost räcker inte långt alls. Men ju mer växter jag skaffar ju mer kompost blir det ju!
Så sant…men jord på säck e dyrt.
Vandra i Ljus å Skönhet

Gödslad torv är billigare och bättre.
Torv torkar ur så fort å e svårt att vattna upp igen
Vandra i Ljus å Skönhet

Skillnaden på planteringsjord och torv är nästan bara hur finfördelad den är och ska man blanda med kompostjord eller annan jord så är torven mycket bättre än planteringsjord.
om man blandar , ja…måste få träffa dej Björn IRL snart…..
Vandra i Ljus å Skönhet

Om jag köper torv, vad ska jag då skaffa för att blanda i den?
köper du gödslad och ''kalkad'' torv till ''vanliga'' växter så kan du blanda upp dom med grovsand,kompost,grus,extra gödsel elelr extra kalk för dom som behöver det. men du får ju se till varje växt vad dom kräver.
till Rosmarin och Fikon är en bra plantjord bättre än torv, vilket du än köper så ska det blandas ut rejält med leca,grus,grovsand. och gärna tillsätta extra kalk. ska du köpa torv så ska det vara en grov torv. en finfördelad torv är inte bra då den barar slammar igen och torkar ut snabbt som BiGavia skrev. en annan sak är att mycket torv håller kvar fukt på vintern och det blir då mycket is om rötterna.
exmepel min Lärare på trädgårdsutbildningen använde enbart torv i en plantering och efter en kall vinter hade han tjäle långt in i maj. och många av hans städsegröna växter torkade ihjäl.

Ju grövre torven är desto bättre när man blandar i befintlig jord. Den innehåller mycket humus som bevarar en luftigare struktur.
Vatten har hög tröskel innan den fryser (värmekoffecient 4,2 vid fryspunkten) så vattnet håller emot frost men om det fryser så tar det lika lång tid att tina upp. Grov torv uppblandad ger en luftig struktur som är bättre än mera humifierad torv som är svårare att få lagom luftig. Ju ljusare färg torven har desto luftigare blir strukturen. Ofta är den gödslade torven lite mager och ett något lågt pH-värde för normala växter. Men gödsla och kalka inte samtidigt etersom kalken binder kvävet och gör att gödseleffekten inte kommer förrän något år efter gödslingen. Man kan mycket väl använda dåligt nedbruten kompost.
Många köper billig planteringsjord 4-5 säckar för 100 kronor i stället för 200 liter för 60-80 kronor, vilket borde bli samma mängd men i verkligheten blir torven kanske dubbelt efter uppluftning. Den billiga planteringsjorden är försvunnen efter ett år medan torven finns kvar kanske 5-7 år istället. Planteringsjorden kostar 100 kronor per år och torven bara 10-20 kronor per år och även md lite extra gödsel och ev. kalk blir vinsten stor med torv jämfört med planteringsjord. Torven är oftast bättre ju billigare den är medan jorden oftast är sämre ju billigare den är.

Pratar vi om torvblock eller finns det torv på säck att köpa?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Det är klart att det är löspressad torv i säck som ofta finns i 200 och 400 liters säckar. Torvblock är mycket dyrare och de är ju naturella. Man ska alltid köpa gödslad och kalkad fast även ogödslad och okalkad torv finns också som man använder till surjordsväxterna tillsammans med gödsel eller till dasset.