Beskära syren
Eftersom vi nu närmar oss ljusare tider börjar jag så smått fundera på framtiden. Planteringi en tråd och nu funderar jag på beskärning.
I höstas köpte jag en syren på stam. Där sa de att jag skulle beskära trädet till våren för att få fin form på det. Trädet såg i höstas ut så här.

Nu undrar jag: Kan jag låta trädet blomma först innan jag klipper det? Inte för att det lär bli så många blommor men det skulle ändå vara kul att se om det blir någon blomma på det.
Eller skall jag klippa det innan och inte låta det blomma alls?

Syren är en buske som i sig själv kan beskäras när som helst under året, men liksom alla vårblommande buskar bör man beskära direkt efter blomningen för att mista så litet blomning som möjligt. Alla vårblommande buskar bildar blomknoppar på hösten och all blomning sker på gammal ved. Syren blommar inte ens på fjolårsskotten utan kanske tre års ved.
Men då låter det som att jag kan vänta till efter eventuell blomning innan jag klipper den. Vad roligt!

Jag har hört att ju mer blombuketter man plockar desto bättre blommar syrenen nästa år. Så det är en fröjd att plocka av stora fång när de finns.

# 3 är bara teoretiskt men i praktiken inte gällande. Det är en överföring från andra växter men inte gällande i Sverige eftersom frösättningen i vårt land är mycket liten. Men plockning med långa skaft blir resultatet snarare sämre än föregående år.
Hmm, Jag brukar ta buketter på mina, när de blommar. Jag tar så mycket jag hinner med. Men de är nu så höga, att jag funderar på att ta bort de äldsta grenarna och glesa ur dom lite. det är 2 ganska gamla syrener (kanske rent av en gammal sort).
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Vi har också några syrener som är höga som träd, men som är ganska skrangliga. De hade vi tänkt klippa föra året, men det blev inte av. De behöver definitivt glesas ut!

Vad finns det där kanten slutar? En infart eller grind eller nåt? Anledningen till att jag frågar är att syrenen står nära kanten, och om några år kan den vara ganska yvig och grenarna böjer sig neråt och är i vägen hela tiden. Jag hade flyttat den ett par meter, så blir det enklare i framtiden. Tänk på som Bjornen skrev att det är en buske, inte ett träd.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det är en infart, men tanken är att syrenen skall breda ut sig åt det hållet. Där var en schersmin förut och tanken är att syrenen skall fylla ut lite som den gjorde. Det är en bred infart.

Flätningen innebär större risk för skador och fungerar bättre om det gjordes när de var yngre då det inte behöver bli några veck utan mjukare former och hållbarare.

Ja, bäst om man gör det med mjukare kvistar. Dom här tre var krokiga då jag gjorde flätningen, jag riskerar att dom skaver mot varandra när det blåser, men jag ville, så jag gjorde det!