Typ av Ogräs?

Ogräs 3
Utöver dem så har jag ett ogräs som blommar gult och fint på våren men sedan blir det först gröna sedan hårda frön (hakfrön) som fastnar i katten Linus päls och sedan ligger de överallt i huset och sticker mig. Hemska saker.
Hittills har jag dragit upp dem för hand men det är ett jäkla jobb.
Ogräs 4
Maskrosorna…
1. Tycker jag ser ut som revsmörblomma och det är samma åtgärd som de andra, gräv upp dem.
Det finns gräsmattegödsel med ogräsmedel i som tar död på alla tvåhjärtbladiga växter ex. stroller kombi men det ser inte skillnad på ex. gullviva och maskrosor så det tar inte bara växter man vill bli av med, +många växter i trädgården skadas av det ex. syren och Rosor tål inte detta medel speciellt bra. +Jag vet inte hur bra det är för ex. katter att ev. slicka i sig detta ifall de spriner runt på gräsmattan och sedan tvättar sig.

Den första bilden är troligen hundkex. Det som förbryllar lite är den mörka färgen i stjälkarna men det finns sådana varianter som dock inte är så vanliga. Gräv upp och se efter att de inte fröar av sig.
Bild två förbryllar mig mera. I närheten finns humlesuga och troligen pepparrot men blomstängeln liknar inte pepparrot då de är raka utan förgrening vid noderna. Den liknar också Rumex (skräppa) men nästan alla vanliga arter brukar alltid ha raka blomstänglar. Någon slideart ? En bild på blommorna kan ge svar vad det är. Trädgårdsflykting ? För mig känns det skamligt att inte kunna svara på vad det är, då jag har så pass god kännedom om olika växter.
Första tanke på den gula blomman är svalört.
Jag tycker man ska undvika gifter i trädgården och avråder dig för det. En 30-tals trädgård bör man särskilt undvika gifter.
Din 30-tals trädgård intresserar mig mycket eftersom jag är särskilt intresserad av gamla kulturväxter. Jag skulle gärna villa veta vad det är för växter som växer i din trädgård.

Hej på er igen - tack för era svar. Kom på lite mer info om ogräset när jag läste era inlägg.
Bild 1 - har små söta lilarosa blommor och luktar enligt min mening starkt och illa (som om något dött). Den sprider sig sidledes och troligen även via rötter då den lossnar lätt när man plockar den men så har man kanske inte fått med allt. Den bosätter sig på vilken jord som helst. Mest frekvent har den varit under vårt rönnbärsträd upp på lilla bergskullen som är moss m.m. belagd.
Bild 2 - Tror faktiskt att det är skräppa (hade varit roligare om det var pepparrot). Den skickar ut en lång (rak) stängel (som jag tror har vita blommor) men den brukar jag alltid klippa. Dessutom har jag kanske "skjutit mig i foten" eftersom jag planterat ett par konkurenskraftig växter där (lupin). Tänkte slå ut skräppan. Tog upp en stor skräppa en gång genom att vrida den 100 varv åt höger, sedan 100 åt vänster och så en gång till. Jag tror roten var minst 1 meter.
Läste på en bondes sida att man kan handplocka dem och att det räckte med att man tog bort 7 cm av roten. Massa jobb att se fram emot…
Nummer 3 - ska leta upp någon bättre bild med bild på hakfröna
#4 - Ska fixa lite bättre bilder. Jag har massa växter som växer. De vi köpte huset av planterade andra också. Jag kan tyvär inte namnen på dem alla men några. Jag får återkomma.
Bifogar en tydligar bild på bild 1
Hej!
Ogräs nummer ett kan vara Stinknäva, Geranium robertianum. De är ganska fina, tycker jag men fy vad de stinker!
Jag har tyvärr inga tips på hur man blir av med dem utan har rivit upp dem bara. Lycka till!

Med den nya tydligare bilden är det nog stinknäva. Det sägs att Linne gav artnamnet robertianum efter en ovän Robert för sin doft. Den växer vild i bergstrakter och stenkullar men brukar sällan vara något besvärligt ogräs. Den är ju bara 1- eller 2-åriga så spridningen sker bara genom frön.
Skräppa har rödaktig obetydliga blommor. Vanliga arter har helt rak stam. Enklast tar man upp skräppor med ett grävgrep. Den har en djup pålrot som ofta är förgrenad.

Tack! Vad snälla ni är! 
Javisst är det en jättesöt (!) Stinknäva (usch!) det rör sig om och den andra är en Skräppa. Tack för hjälpen.
Får be att få återkomma om den 3:e. Ska fota av fröna och bladen.