Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 1839 ggr
Christina
2006-10-27 19:53
0

Höst

Sitter och läser i DN-förlagets 'Om ett ord'. Läser om ordet höst och att det kommer från ett germanskt ord som betyder skörd. Vilket i sin tur kan härledas till grekiskans karpos, frukt. På Gotland talade man om 'hoist' som skördetid och på engelska heter det ju 'harvest'.

Många sägs lida av höstdepression, men själv har jag alltid gillat hösten. Sommaren är över - den blev som den blev och den kan man inte göra något åt längre. Nu kan man boa in sig och njuta och planera och äta gott och umgås…..

EvaRittsel
2006-10-27 23:01
0

Mja. Hösten är bra. När det är svamp i skogen, träden dallrar av mustiga färger och myllan i trädgården luktar gott. Man utnyttjar de sista solstrålarna, fixar ner vårens lökar och planterar om perenner. Oj, vad underbart.

Men nu - när stormen rycker bort alla blad och det dallrar i alla träd. Fy tusan. Snart är det november och då blir jag faktiskt riktigt deprimerad. Då är det inte längre höst - utan förvinter.

kickboard
2006-10-28 00:19
0

Förr blev jag alltid lite nere när sommaren övergick i höst och närmast "hatade" allt prat om sprakande höstfärger. Fy bubblan för hösten!

Med åren har jag börjat förlika mig med hösten och kan tycka det är ganska skönt med höstmörkret då man kan flytta inomhus och gosa sig. November är ingen höjdare, det måste tillstås.

Christina
2006-10-30 19:30
0

Jag är tillbaka i stan och börjar så smått planera för alla helger. Köpte nya fina adventsljusstakar i februari - reafynd - och det blir trevligt få ta fram dem.