Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1406 ggr
soulflow
2006-10-29 19:30
0

Citrus

Jag sådde frön från apelsin för två år sedan. Jag har letat lite överallt efter råd om hur de ska klippas osv, men inte hittat något, så det har blivit lite på känsla =) Någon här inne kanske vet hur man ska göra?

ikna
2006-10-29 20:24
0

Jag sådde ett frö förra våren och plantan är nu ca 20 cm hög och har grenat sig fint, så jag gör ingenting med den. Den får växa på så gott den kan och på vilket sätt den vill, åtminstone tills den blir riktigt stor. Men din har kanske inte grenat sig?

Christina
2006-10-29 20:25
0

# 0 Du har säkert redan gjort rätt.

Apelsinplantan ska enligt regelboken toppas när den blivit ca 20-25 cm för att bli buskig. Sommartid ska man gödselvattna och vill man ha apelsiner är det hjälp som gäller: Använd en liten pensel till att föra över frömjöl från en blommas ståndare till en annans pistill.

Christina
2006-10-29 21:18
0

#2 Där ser man - du fick din att förgrena sig utan toppning…. Vi skrev tydligen samtidigt eftersom jag inte såg ditt inlägg, när jag skrev mitt Skrattande

Då kan man väl säga att det är bra med toppning om den INTE visar tecken på att buska till sig av sig själv.

Sol-
2006-10-30 14:14
0

Jag har provat båda delar på mina kärnsådda och jag måste säga att den jag inte toppade är den som är finast och har förgrenat sig mest.Här är en bild:

Otoppad citrus