Fingerborgsblommor
Hade massor med självsådda småplantor av fingerborgsblommor som jag flyttat till platser där jag vill att de ska blomma nästa sommar. Den varma och långa hösten har fått dem att blomma redan nu i okt.
Små ynkliga blommor - men det betyder väl att dessa plantor gjort sitt? Alltså INTE blommar nästa år?
Det kan ju vara så, för de är ju två-åriga. Sår sig ena året och blommar nästa, så du får väl vänta och se. Vore ju synd i så fall.
Jag har haft lite oflyt med mina ett par år, då de inte övervintrat fast de kommit bra igång på sommaren. På våren har de bara varit bruna och roten rutten :( Man ska ha dem på ganska torrt ställe, antar jag. Vid sommarstugan har det lyckats bra invid en stor sten, så därifrån har jag sedan fått flytta dem hit hem på våren.
Fingerborgsblomma och Stockros kan man ju lura att bli perenn genom att ta bort blomman innan den går i frö.
Hörde det på Odla med P1.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

#1 Drev upp från frö och de har spritt sig rejält. Hamnat fel också ibland. Därför är det lite snopet när jag nu gjorde mig besvär i början av sept att flytta om småplantor.
#2 Värt att testa - det måste jag göra.
#2 japp det har jag med hört men faktiskt glömt bort. Tack för påminnelsen!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4