Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: rabatterperennerannueller
Läst 8087 ggr
[Asta]
0

Hjälp med en släntrabatt

Vid vårt hus finns en slänt som också är en rabatt. Nu har vi bott vår första sommar i huset och konstaterat att vi tycker rabatten är urtråkig. Samtidigt är den svår att hantera. Rabatten har ena änden i söder och andra änden i norr. På morgonsolsidan finns vårt hus som skuggar rabatten. På andra sidan finns ett stort körsbärsträd som också skuggar. Rabatten får således sol, men inte mycket sol. Längst mot söderläget så finns också en schersminbuske. Den kan vi tänka oss att ta bort. Det verkar ändå som att växter trivs i rabatten för det som finns där växer. Men allting är en enda röra. Rabatten är en 5-6 meter lång och 1-2 m bred.

Jag skulle vilja skapa en perennrabatt med lång blomningstid där, men vet inte riktigt vad man skulle kunna tänkas ha där. Någon som har lite idéer?

Zon 4

Christina
0

Låter som ett intressant företag Asta. Spontant skulle jag föreslå massor med vårlökar. Och sedan fundera över vilka färger och höjder du ska ha på växterna som tar över sedan vårlökarna blommat över.

Man kan göra fina kompositioner av bladfärger också. Lite tips att fundera över finns här.

http://www.tradgard.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=5c15e296-dca0-46e9-9cdb-7f87a98d79d0

Christina
0

Hoppsan - just nu fungerar inte länkarna hos mig, men jag hoppas du kan kopiera länktexten ovan och klistra in den i adressfältet. Det finns nämligen rätt bra material i den tråden.

[Asta]
0

Jo, men där var många bra tips i den tråden. Får kolla lite vad de olika namnen innebär, är inte så bra på blommor ännu. Det växer i och för sig bra i den där rabatten, många blommor som blommar, men den är ett totalt kaos. Men eftersom det blommar i den så bör den inte vara helt körd ljusmässigt.

Christina
1

Kanske det enda som behövs är att du flyttar om växterna litet? Om de som finns trivs vore det synd ersätta dem.

Har 'kaos' uppstått genom att plantorna har fått föröka sig fritt? Är det en rejäl gallring som behövs, så är den rätt rolig (och billig).

[Asta]
0

Det är lite blandat tror jag. Vissa delar har fått löpa fritt. I andra delar har de planterat saker mitt i röran utan att göra något åt röran runt om. Bland annat har de planterat ett antal små buskar mitt i grytan. Och runt om finns det jättehöga blommor.

Lill-Kisse
0

Det låter som en härlig utmaning att ge sig i kast med den rabatten.

Jag skulle välja ut någon/några bra plats/-er till buskarna och flytta bort dem först. Sedan kan det vara lärorikt att försöka bestämma höjder, färg och blomningstid för de blommor som finns i rabatten.

Gör en stor skiss över rabatten och tänk över var de höga passar bäst, vilka färger som du tycker passar ihop och rita in det. Använd gärna färgpennor så det blir tydligare.

Slutligen gräver man upp stora delar av rabatten åt gången och flyttar på blommorna. Lägg ut uppklippta plastsäckar på gräsmattan bredvid, så att det blir enklare att dra plantorna från en ände till den andra när det behövs.

Kanske blir det en och annan blomma, som inte passar att behålla i den rabatten. Sätt den någon annanstans tills vidare, för nya idér kommer till en, när man minst anar det.

Christina
0

Lill-Kisses förslag är jättebra. Att ha en vrå där man spar överflödiga är en rikedom. Om man har plats någonstans. Kul att också om du vill byta plantor med en granne t ex.

Bjornen
0

Stora omgrävningar av rabatter är bäst att göra på hösten, då växterna sällan mår dåligt att vara oplanterad ett lite längre tag.

Våren är oftast torr och växterna kan skadas av torkan. Våromgrävning bör därför göras i lite mindre skala.

Bjornen
0

Särskilt viktigt att man flyttar buskar bara under den lövfria perioden.

Höstplantering innebär oftast att du slipper vattna efter planteringen.

[Asta]
0

Fast buskarna är fula. De vill jag inte ha kvar.

Faktum är att det enda som jag vill ha kvar i rabatten är lavendel och höstaster. De flesta blommor som blommar där är minst en och en halvmeter höga och det är alldeles för högt. Så där finns egentligen ingenting jag vill flytta. Jag skulle faktiskt vilja börja från noll. Förra sommaren ägnade jag åt att titta på vad som kom upp i rabatten och det var inget som var kul. Inget som jag jag hade planterat själv. Makens åsikt om rabatten efter förra sommar var att "gräva upp hela skiten" som han sa.

Jag har funderat på det där med att rita upp den, men jag kan lite för lite om trädgårdar för att kunna fylla skissen med något. Om man går med en skiss till en handelsträdgård tror ni att de kan hjälpa en?

Lill-Kisse
0

#10  Är buskarna fula, behöver de troligen beskäras. På det sättet måste man sköta om nya buskar också. Men är de sjuka på något sätt, är det kanske bäst att bränna dem.

[Asta]
0

#11 - nej det är bara så att vi gillar inte sorten.

SaJo123
0

Hej, jag har också en släntrabatt som jag ska fixa till…

Tänkte mig en torvrabatt/torvblock, rhododendron eller azalea… kanske en magnlia, blåbär, funkia, hasselört, spetsmössa…

Lill-Kisse
0

#10 + 12  Dina reaktioner verkar lite uppgivna. "Inte tycka om", "gräva upp hela skiten" eller gå till en handelsträdgård med en skiss utan innehåll. Då är det inte lätt att få råd här och inte lätt att få hjälp på en handelsträdgård heller.

Köp trädgårdstidningar och någon bok, bläddra och läs. På något sätt måste du bestämma dig för en inriktning. Högt - lågt, blommor - enbart blad, mycket färg - lite färg - vilken färg, lökar - perenner - ettåringar. När du har kommit en bit på väg, kan du möjligen gå till en trädgårdsmästare och be om tips. Annars kanske du får tips om samma blommor som du redan har.

Bjornen
0

En släntrabatt med rododendron och andra surjordsväxter är inte lätt om det inte finns rätt förutsättningar. Det är viktigt att det är skuggigt läge och kan vara svår ändå att få det tillräckligt fuktigt.

En trädgård blir aldrig färdig. Perenna växter är ganska enelt att flytta om efter behov. Däremot är buskar och träd mycket svårare att flytta och man bör bestämma sig hur de ska planteras från början. Men resten förändrar man vart efter.

[Asta]
0

#14 - jag uttryckte mig kanske fel. Men när jag ville ha råd om att göra om den så menade jag göra om den från början. Alltså förslag på växter eller hur jag bör tänka eller så med en helt tom rabatt med de förutsättningarna. Men det går kanske inte att göra så här, det är såklart supersvårt när man inte ser rabatten- det var därför jag tänkte att man kanske kunde gå till en handelsträdgård.

Vi tycker inte att det finns något i rabatten som vi vill återanvända utan vi skulle vilja börja från början och bygga upp något som så småningom kan bli en rabatt som det finns lite blommor i under hela säsongen.

Jag är egentligen inte uppgiven alls utan har från början varit inställd på att börja från scratch. Men jag uttryckte mig helt enkelt inte tillräckligt tydligt.

Christina kom dock med en del tips genom den länk hon hänvisade till.

Lill-Kisse
0

#16  OK. Då kanske jag kan säga något om hur jag gjorde en helt ny rabatt. Jag grävde upp gammal dålig jord inkl gräs och la det i komposten. Sedan fyllde jag den blivande rabatten med grus, sand och jord. Under pauser från detta tunga arbete gick jag runt och kikade på vad grannarna hade i sina rabatter i samma väderstreck, d v s samma förhållanden, så att jag fick en uppfattning om vad som kunde fungera.

Av allt jag såg, bestämde jag mig för att satsa på låga, blå och vita perenner och tog reda på namnen. Sedan läste jag om dem och köpte hem lite färre plantor än vad jag behövde, eftersom vissa kommer att växa ut på bredden. Jorden sjönk ihop, så jag fick komplettera med mera under planteringen. Till sist satte jag lökar, också i blått och vitt för att få lite tidig blomning.

Kan det vara ett sätt att tänka som fungerar för dig med?

[Asta]
0

Lill-Kisse att försöka tänka någon färgskala kan nog funka här också. Att kika på grannarna är dock inte mycket lönt. Det finns inte så jättemånga odlingsälskande grannar. En av dem gillar dock trädgård och samlar på ogräs. På riktigt alltså. Han har en rabatt där han odlar ogräs. Håller dock ordning på dem också. Det är jag inte så intresserad av. En sak jag tror att jag skulle vilja ha är växter så att jag kan plocka mig en bukett då och då.

Jag har köpt två olika böcker om perenner, men jag tycker de inte ger så mycket när man är en absolut nybörjare. Jag tror att jag får be maken gräva upp den och så ta sig till en handelsträdgård efter att ha tänkt efter vad jag vill ha den till.

SaJo123
0

Men visst kan väl rhododendron trivas i sol? Jag har precis läst om yakushimanum hybrider. Läste någonstans att ju större blad desto mer skugga. Men att de småbladiga trivs i sol… ? Vad gäller Asta så säger hon att hennes slänt har skugga… Och bygger man upp en kant med torvblock så borde man väl kunna odla rhododendron/azaleor där?

[Asta]
0

Jag tror i och för sig att rhododendron skulle kunna trivas på vissa ställen i rabatten. Men jag håller på att testa rhododendron i en annan del av trädgården. Annars hade det nog inte varit någon dum idé.

Bjornen
0

Rododendron kan mycket väl odlas i fullt solsken under sommarhalvåret om den får tillräckligt med fukt. Vid mycket torrt och soligt väder kan de dock ha större avdunstning än deras förmåga att suga upp nytt vatten. Det gäller dock inte vinterhalvåret, då vill de inte se solen och inte heller blåsväder. Det finns en som har roddodendron i ett sydligt solläge men han har ledningar med varmvatten i jorden så de får tillräckligt med fukt även under vintern.

I en sluttning rinner vattnet lätt bort och rododendron har ett mycket svagt och grunt rotsystem. Det gäller bara att ge dem vatten.

Yakushimanum hybrider har extra beläggningar på bladen som minskar avdunstningen från bladens klyvöppningar och är därmed tåligare för torkka både på sommar och vinter. Känsligaste perioden är när marken är tjälad och ju större blad desto större avdunstning.

pamina
0

Hej!

Även om du inte gillar de arter som finns i rabatten så skulle jag råda dig att inte slänga allt. Du skriver att du inte är så van vid trädgård och min erfarenhet är att man lär sig att tycka om och uppskatta växter allt eftersom. Gräv upp ett land i trädgården dit du kan flytta plantor från rabatten i samband med att du gräver om den. Jag menar, eftersom du skriver att de växer bra så är det synd att slänga dem! Med tiden kanske du hittar nya platser i trädgården där plantorna passar? Lycka till!

[Asta]
0

#22 Vi kommer inte att kasta riktigt allt. Höstastern ska tas till vara. I övirgt är det mest praktlysing och fingerborgsblomma där och ingen av dem är någon favorit.

pamina
0

Hej igen!

Aha, Praktlysing kan man ju lätt få lite för mycket av…! Fingerborgsblomman är tvåårig så om du gräver bort bladsrosetterna och kapar blommorna innan de går i frö så blir du lätt av med dem. Du kan väl skicka dem till mig? Jag tycker att de är underbara, gillar hur de kan skifta från helt vita till mörkaste violett men smaken är ju som bekant delad!

Lill-Kisse
0

Håller med #24 ovan. Man behöver inte gräva för att får bort praktlysing och fingerborgsblommor. Ryck upp praktlysingen med roten och släng i komposten. Samtidigt luckrar du upp jorden och får utrymme för annat.

[Asta]
0

Uppgrävningen är mest för att få bort allt långt gräs som också bor i rabatten. Maken har redan lovat att gräva upp hela rabatten så försök inte få honom att ändra sig nu. Jag har faktiskt bestämt ganska bra hur jag skall använda rabatten. Jag ska testa dahlior, jag ska ha en del ettåriga växter och så ska jag försöka få in höstastern lite här och där ockå. Nu börjar det känna bra. Och funkar inte det så gör jag något annat nästa år.