Handla på nätet
Jag sitter mycket och kikar på växter och fröer på nätet och det finns ju ett oändligt antal olika ställen att handla på.
Det jag undrar över nu är det några ställen som ni verkligen kan rekommendera. Och ännu hellre skulle jag vilja veta om det finns ställen som man definitivt bör undvika.
Själv har jag beställt fröer och lite annat från impecta. De har jag inte testat ännu, så där vet jag inte om de är bra. Leverans och annat gick i vart fall jättebra.
Jag beställd förra året en ros från Floralinnea och det gick också bra och smärtfritt. Var lite dyrt att beställa bara en ros, men de talade ju om vad som gällde så det var inte något att fundera på. Rosen var som en liten pinne, men tog sig bra på sommaren.
Nu har jag också beställt pelargon- och fuchsiaplantor från Wibrants, de har jag inte fått ännu så där vet jag inte hur de är.
Har beställt amaryllislökar och frön från Odla.nu. Fröna har jag inte testat ännu, men amaryllisarna var fina.
Det är så himla lätt att sitta och klicka in beställningar på nätet, men jag tror att det är lätt att bli lurad också ibland.
Undvik Easyplant/Rosenlust och Bakker.
Hortogreen brukar funka bra, de har en hel del trädgårdsväxter, kanske inte så ovanliga växter men en del bor ju långt ifrån en trädgårdsbutik + man får ju varorna levererade hem till dörren så har man ingen bil kan ju det också vara bra.
Fröfirmor som Impecta och Runåbergs funkar bra de med.
Rosor brukar Rosenposten ofta ha bättre priser på (fast blir kronan ännu mindre värd kanske det blir dyrare att inte handla i sverige)och de har numera svenskt postgironummer så det är inget krångel med betalningar. e brukar även kunna upplysa om vilka grundstammar som växten är okulerad på.
Wibrandts har jag bara shoppat direkt av i deras butik utanför Norrköping och på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Det som brukar vara mest ekonomiskt är att handla mer än en växt ifall man skickar efter växter, eftersom frakten ibland blir ganska dyr ifall man bara ska ha en växt.
Verberghe i holland är en bra firma att handla hos ifall man ska ha lökar/knölar och kommer man upp i en viss summa så blir det fraktfritt så man kan ju gå ihop några stycken och beställa.
Jelitto i tyskland har ett bra utbud när det gäller perennafröer men portionerna är ganska stora så det är nog mest aktuellt ifall man är en riktig perennörd som även byter och säljer på plantträffar. Jelitto skickar en gratis katalog ifall man vill kolla in dem (det finns svenska såråd i katalogen)

Jag instämmer med Åsa att unvika Easyplant/Rosenlust och Bakker. De säljer växter med mycket bristfällig information. Några av deras sorter är inte tillåten att sälja utan zonbeteckningar, men ändå gör de. Det vore dags föör en inspektion av Jordbruksverket. Jag har ringt dem flera gånger och frågat och de ska återkomma med uppgifter men det gör de inte alls.
Det var ju bra att få veta, var nämligen inne på Bakkers sidan och funderade på att handla där.
Köpte sticklingar och fröer förra året på Odla.nu och jag var väldigt nöjd.
Har hört att Plantagen /Göteborg) knappast kommer att satsa på sticklingar i år bl.a på grund av dålig förtjänst och svinn och att TRO DET ELLER EJ, kunderna snattar dessa små.
/Maria

Handlar på nätet nästan alltid. Min trädgård ligger på en ö och med postorder har jag lyxen att få mina paket hemburna ända till tomtgränsen av lantbrevbäraren.
Köper Rosor mest på Rosenposten, perenner ofta på Odla.nu. Har för det mesta blivit nöjd. När någon ros efter ett år inte har tagit sig har Rosenposten alltid låtit mig få en ny.
#4 - Sno små sticklingar som kostar typ 15 kr? Det är så typiskt på något sätt.
Snatteri i trädgårdsbutik är ganska vanligt verkar det som. Här har trädgårdsbutiken bytt ut sina stadiga skottkärror mot små fåniga kärror i metallnät, svåra att dra med jordsäckar + de är ganska låga så det blir jobbigare att lasta på och av säckarna. När jag klagade fick jag till svar att folk lade massor av grejer underst i skottkärrorna sedan lastade de jordsäckar typ 4säckar 100kr ovanpå alla sakerna och gick igenom kassan och betalade 100kr. I de nya vagnarna är det inte lika lätt att göra så.
Det är så nedrans trist med de här som förstör för alla andra. De är oftast få. men gör det besvärlgit för många.
Här hade Plantagen i alla fall sticklingar för jag köpte ett par fuchsior som jag ska försöka stamma. Testa kan man ju alltid.
Impecta har bra information om såråd och skötsel och har alltid varit pålitliga leverantörer tycker jag. men t o m dom har ju inte "allt" (Vem har det?) Jag har i många år handlat frö av Chiltern Seeds i England (Cumbria hävdar dom själv med eftertryck.)Förutom ett urval på över 4 000 växter är beskrivningarna skrivna av ytterst vittra personer med både kulturhistorisk kunskap och humor. Inga bilder, men texten uppväger raskt den eventuella saknad man startar med.