Första fröna har grott...
Yes, nu har mina första frön grott. Jag planterade en Klematis som heter "Korean Beauty" och nu har det stuckit upp några ynkliga små plantor.
Än så länge står de varmt och ljust på fönsterbrädan men när de blivit lite kraftigare har jag tänkt att ställa dem i uterummet där det är ljust och svalt.
/Maria

Jättekul! =) Väntar fortfarande på att nåt av mina fröer ska kika fram. Nångång!
#0 Grattis! Visst är det kul när det gror!
Här står det sålådor och små krukor i alla hörn! En del har grott och en del hoppas jag ska gro! 

Vad spännande med Auberginer. Squash har jag odlat men aldrig Aubergine. Du får hålla oss uppdaterade.
Attans att man har så liten trädgård.
/Maria
#4 Då kan man odla på höjd. 
Tur att jag har en hel balkong. 
#5 Auberginer på höjd?
/Maria

Alltså, nu visar sig alla tio frön med groddar! Den största är uppe flera centimeter med de två första bladen! ..i torvblock!…
Klematis, tänk, det har jag aldrig vågat prova! Är inte det knepigt?
Aubergine, jag bara testar, tänker att man får lite billig mat :) Det var som när jag sådde Lavendel för många år sen, jag visste inte hur jobbigt det var, man jag flyttade dom in och ut ur kylen och dom grodde så snällt. Nu har jag en hel rabatt mot vägen med Lavendel och silverarv. Så fint ihop!
#7 Har ingen aning med Klematis. Tidigare har jag bara köpt färdiga plantor så vi får se…
/Maria

Normalt förökas klematis med sticklingar. Många av vildarterna kan mycket väl frösås. Sorten Koran Beuty är väl av arten De storblommiga hybriderna kan dock inte frösås för att få nya plantor av samma sort. Nästan alla nya sorter har dock uppkommit ur frön. Kan hända att någon har sitt ursprung ur någon spontan mutation.
#6 - Njae! Med det jag skrev i #5, menade jag att om man har liten yta att odla på, kan man t.ex odla på höjden.
Det finns böcker om att odla på liten yta.
Min egen erfarenhet av att odla aubergine/äggplanta kommer från, då jag för ca 14 år sedan odlade en japansk sort.
De är sol och värmekrävande, och i odlingsanvisningen på fröpaketet stod att de skulle odlas i växthus, uterum eller inglasad balkong.
Vi hade inget växthus på den trädgården, så jag hade några plantor i soligt fönster, och satte även ut några (som inte fick plats inne) i rabatt utomhus. Även för att testa hur det skulle funka i rabatt utomhus. Resultatet var negativt, för de plantor som jag satte ute.
I t.ex ett växthus skulle man kunna odla denna sort på höjd genom att köpa/göra hyllor.
Jag känner inte till om det finns aubergine-sorter som lämpar sig för frilandsodling/utomhusodling.

Tack, jag kommer sätta auberginen i växthuset sen! Tänk, alla 10 tar sig, det är så himla kul!
Klematis har jag gjort avläggningar på, det funkar perfekt. Jag älskar att göra avläggningar. Lägger lite jord och en sten över så rotar dom sig snällt. Gör det med Kaprifol och Smultronschersmin också.
Jag har odlat aubergine både i växthuset och ute i krukor (12-20 l.) Det funkar bra att odla utomhus också. Problemet i växthuset blev att plantorna översållades med löss och de var svåra att bli av med pga. de sträva bladen.

Löss på auberginer beror ofta på för dåligt med vatten. De är värmekrävande och det kan vara en fördel att odla dem i krukor som kan tas på hösten. Behöver inte så stora krukor men då kräver de mera vatten. Vattna endast på morgonen och aldrig på kvällen. Svala och fuktiga höstnätter gillar den inte alls
Själv ska jag plantera blomstertobak till helgen. Luktärt och blomman för dagen får vänta lite till.

Jag gjorde en tabbe att jag har sått min "Blomma för dagen" redan. Dom har kommit upp en bit nu, jag fick skola om dem i större krukor och jag har flyttat dom till ett svalare ställe. Jag har ingen aning om hur det här kommer att gå. Jag kan inte sånt här.
Luktärt har jag sått på ett svalt ställe, dom har kommit upp en bit, det stod på fröpåsen att man kunde så dom i januari/mars så det gjorde jag.
Vilken blomstertobak ska du sätta Asta?
Jag har sått en Blomstertobak "Perfume Deep Purple" vad små fröerna är…..
Det blir tre olika sorter faktiskt.
Nicotiana sanderae - Perfume Purple and light lilac
Nicotiana alata - Stor blomstertobak
Nicotiana sylvestris - only the lonely
Snacka om att fröerna är små!! Men fick tipset i en annan tråd att använda mig av den spetsiga delen på en blyertspenna så et tänker jag testa i helgen.
Tänk på att tobak är ljusgroende = ej täcka med jord. Jag tycker et är enlast att bredså tobak genom att ta en liten nypa frö och strössla över en större såbädd (vattnad innan sådd). Sedan skolar man plantorna en och en i krukor när de fått karaktärsblad.

Mycket goda råd här. Jag har sått många fröer dom har varit sååå små. Jag testa med penna det var svårt tycker jag. Jag ska så fingerborgsblomma "ALBA" i helgen. Då ska jag pröva att så dom i en glass byta så tar jag hål i botten på den och täcker den med plast, det ska jag pröva.
Något som jag undrar över. Det är när dom börjar gro så är dom så små så det blir svårt att vattna dom. Dom viker sig lätt då. Jag försöker att spruta lite på sidan..Jag har hört talas om någon slags såmatta som man kan vattna på istället och ha under sina såkrukor. Är det någon som vet något….
Vad kul med så många tobaksplantor….ja dom är så fina….

Vänta med att så fingerborgsblomma till våren. De blommar i alla fall inte i år.
Små frön sås bäst direkt ur påsen med lagom lutning så går det allra bäst. Alternativet att lägga dem i en pergamentpåse som är genomskinlig. De flesta vanliga sorter är ju ganska tunga och brukar inte vara något problem. Då är det sämre med riktigt små frön som en del arkideer har och de är dessutom väldigt lätta (250.000 per gram).
#10 Auberginen Vista F1 har kort utvecklingstid och den har jag fått en hel del frukter på odlade i svarta hinkar på min altan i skyddat soligt läge. Bor man upp till mälardalen skulle jag tippa att man kan få en del frukter på denna även planterade i marken förutsatt att det är upphöjd bädd i soligt skyddat läge ex. vid en husvägg.

Jag väntar med fingerblomman då och sår den ute i vår. Då kommer den alltså att blomma nästa sommar. Men kommer den att växa med sina blad utan att blomma då i sommar?
Så små frön arkideerna har, det måste ju vara jätte svårt att så dom. Vad är en pergamentspåse? Jag lär mig alltid något nytt här varje dag….

Fingerborgsblomma är nåt som funkar på min mark. När dom blommat ut och fått fröstänglar mot höstkanten brukar jag försiktigt klippa av hela stängeln, sen går jag med den dit jag vill ha dom nästa gång, lutar den och slår lite på stjälken, då ramlar frön ut på marken och börjar gro nästa vår. Nu i höstas hade jag så mycket småplantor som självsått sig kring blommorna att jag faktiskt måste rensa bort en del. Det kommer bli värsta digitalisdjungeln där i sommar! Fast det kanske är läckert å andra sidan? :)

Fingerborgsblomman samlar näring första året för att klara nästa års kraftmätning (blomningen). Det är därför viktigt att den växer bra första året för att den ska blomma rikligt. Riktigt kraftiga plantor kan ibland bilda sidorosetter som ger blomning ytterligare ett år. Plantor ska gallras så att de blir kraftiga. Fröna har lång livslängd och åtminstone 20 år i jorden kan de ge plantor.
Pergamentpåsar är genomskinliga av smörpappersliknande material. De var förr vanliga innerpåsar i fröpåsar med små frön.

Vad bra då vet jag. Tänkt vad jag lär mig mycket här. Så dom kan leva så länge som 20 år! Jag tackar så mycket. Det kommer säkert att komma mera frågor från mig…
#20 - Ok. Den jag odlade var också en tidig sort.

20 är nog i mycket underkant men av egen erfarenhet klarar de 20 år. Bolmörten kan ju gro efter 800 år.

#8 Hur går det med dina Klematis?! Har dom blivit lite större?
#27 Haha, inte särkilt mycket men de har väl blivit lite högre. (Första inlägget var de alldeles nykläckta så att säga)
/Maria

Nu har jag letat upp min gamla påse frön jag köpte för länge sen; D. Viticella, 'Hågelby mix'. Hur gör jag bäst för att få dem att gro?