Yes!! Första vintergäcken!
Så såg jag den första vintergäcken. Visserligen på en skyddad plats mitt i spireahäcken, men ändå. Våren är på väg.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

känns lite för tidigt nu…tror det lurar en tre fyra bakslag fortfarande. Förförra året blommade snödropparna så fin i februari innan det blev -15 igen
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Härligt! Men det påminner en om att Sverige är ett avlångt land. De ä olika, om man så säger. Jukkasjärvi är blått av is. Kolla webbkameror.se om du inte varit inne på den tidigare. Jättekul sajt!
Här har det blivit barmark och isarna går upp - fast nu vänder det och blir kallt igen. Jag har dock sett små späda blad där vår avloppstank är, säkert lite varm där… men jag kan inte se vad det är, än.
Och ljuset vänder åter. Det märks! Så skönt det är. Och denna sida är upplyftande. Man läntar. Mässan är om bara två månader. Och så har vi MC-mässan innan det, vårkänslorna ramlar över en! /Agneta

Det var en kul sajt! Tack för den. Finns Jukkasjärvi med?

Oj - här hos mig med trädgård i Stockholms skärgård känns våren väldigt avlägsen.

Avlägsen var ordet.. det ligger snö på backen! Men MC-mässan var lite upplyftande. Vårkänslorna blir liksom ännu starkare. Fast vi får väl bita ihop en månad till här i Sthlm'strakten men snart kan man sätta tomatfröer! Eller?
Det har i alla fall kommit en pytteliten början på en rot på mitt julrosfrö som jag satte förra våren i en pluggbox. Jag har vattnat och brytt mig om fröna hela tiden och plötsligt, en dag innan jul upptäckte jag den lilla lilla början till rot. Så härligt när man lyckas! Nu ska det bara växa lite uppåt också..
Jukkasjärvi, jo, kolla på http://www.webbkameror.se/webbkameror/icehotel/index.php om jag inte skrivit fel på nån boksav.. det gick inte att kopiera in. Men du hittar massor där på webbkameror.se, kul sida! Man ser tigrarna på kolmården också.

Nu börjar snödropparna också visa sig här nere!

Jag har 2 st snödroppar som envisas med att komma i December varje år och nu har även några andra tittat upp,men den riktigt stora massan kommer lite längre fram. Det är kul att titta till de små liven.

Räknas nya mullvadshögar som vårtecken
?

Allt räknas som vårtecken!
Jag saknar ofta att jag inte längre bor i Skåne, men mest så här års. Våren ÄR tidigare i Skåne.

Blev sugan på att leta vårtecken….fast det är januari….men då började det snöa här i södra Småland
. Vintern är nog inte riktigt klar än.

har snöat här med under natten, blev faktiskt mycket trevligare ute nu jämfört med det gråa tråkiga vädret som har varit den senaste veckan
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Ja, 2 cm pudersnö och is, man borde åka lite långfärdsskridskor men jag har bara trädgård, vår, frön och grönska i huvet så jag vill inte! Vill ha ny Allt om Trädgård men det är jättelänge till nästa nummer, får drömma och fantisera och planera själv lite till. /aw
Det här hittade jag idag. Visst blir man glad.

Åhh, tack för den suktande bilden! En så vacker syn.
Men var bor du? Jag bor på Värmdö, öster om Stockholm, och har samma snö kvar + lite ny ovapå som när jag skrev 25 jan. Men Per på vädret sa att det kommer värme i veckan! Och nu är det nedräkning till trädgårdsmässan :)
Jag bor i Småland. Vi har också haft snö, men nu har det töat rejält i några dagar så stora delar av trädgården är snöfri.
Minus 20 grader i natt och massor av snö. Solen värmer förstås på dagarna, men med det här snötäcket betyder det bara ytterligare ett lager med skare. Synd om de vilda djuren. Inte ens de svarta plåttaken på några uthus har blivit snöfria.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Narcisserna har börjat sticka upp näsorna här nu, och jag såg blommande korkus igår!

Snödroppar och krokusblad i södra Småland! Har torkat tvätt utomhus…DET är vårtecken för mig

Och det blir så mycket ljusare nu för var dag som går.Och solen värmer verkligen. Har lapat sol på verandan. Jaaa!